لیفتراک دستگاهی صنعتی محسوب می شود که در بالا بردن و نقل و انتقال مواد در مسافت های کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد لیفتراک به قدری ضروری می باشد که امروزه به عنوان یکی از دستگاه های مهم در فعالیت های تولیدی و انبارداری به شمار می رود. همچنین این دستگاه در طراحی و ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند که هر یک دارای کاربردهای مختص به خود می باشند. به طور مثال لیفتراک هایی که از ظرفیت باری بیش از پنجاه تن برخوردار هستند، در حمل و نقل کانتینرهای سنگین نیز به کار می روند. بنابراین یکی از مهمترین کاربرد لیفتراک در حمل و نقل کانتینر می باشد. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در این زمینه بپردازیم. همراه ما باشید.

کاربرد لیفتراک در حمل و نقل کانتینر

لیفتراک یکی از تجهیزات مهم در زمینه حمل و نقل کالا و انبارداری محسوب می شود. هر یک از لیفتراک ها از ظرفیت مشخصی برخوردار هستند که در جابجایی بار و تجهیزاتی معین به کار می روند. کاربرد لیفتراک در حمل و نقل کانتینر نیز توسط لیفتراک های مخصوصی صورت می گیرد. پس یکی از کاربردهای فوق العاده لیفتراک ها، استفاده از آن برای حمل و نقل کانتینرها در گمرک، اسکله و بنادر می باشد. توجه کنید که جابجایی کانتینرها بایستی با دقت بالایی انجام شود، زیرا گاهی اوقات برخی از مواد شیمیایی درون این کانتینرها قرار داده می شوند. به همین علت استفاده از لیفتراک های مناسب که امنیت بارگیری این تجهیزات را تضمین کند، جزو الزامات است. پیشنهاد میکنیم که برای خرید لیفتراک با کیفیت و قطعات آن، به فروشگاه ایران کلارک مراجعه نمایید. 

لیفتراک در حمل و نقل کانتینر
لیفتراک در بالابردن کانتینر

بهترین لیفتراک برای حمل و نقل کانتینر

تا این بخش از مقاله، با کاربرد لیفتراک در حمل و نقل کانتینر آشنا شدید. در این قسمت، سعی داریم به معرفی بهترین نوع لیفتراک برای جابجایی کانتینر بپردازیم. همانطور که میدانید، لیفتراک ها از ظرفیت های باری متعددی برخوردار هستند. لیفتراک انواع مختلفی دارد که هر یک، قابلیت جابجایی تجهیزات و بار تا وزن مخصوصی را دارند. به طور مثال، معمولا لیفتراک های دوگانه سوز قابلیت حمل ۵ تا ۹ تن بار را دارند.  برخی از مدل های لیفتراک نیز وجود دارند که به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت تحمل وزن ۴۰ تن را دارند. معمولا از این لیفتراک ها در حمل کانتینرهای مختلف در اسکله و بنادر استفاده می شود. همچنین لیفتراک های ۳۰ تنی نیز طراحی شده اند که برای جابجایی کانتینر، سیم پیچ های فولادی و مواد سنگین دیگر کاربرد دارند. پس میتوانید از آن برای حمل انواع کانتینرهای سنگین و سایر مواد حمل بار سنگین استفاده کنید. از مهمترین مزایای لیفتراک ۳۰ تنی، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • توپی و تحمل چرخ بر اساس تجزیه و تحلیل نیرو صورت می پذیرد.
  • از ظرفیت باری بالا و طول عمر زیادی برخوردار می باشد.
  • از لحاظ محور رانندگی کسر آلمانی اختیاری می باشد.
  • لیفتراک سنگین، محور محرک آن محسوب می شود.

علاوه بر این، برخی از نمونه های لیفتراک دیزلی نیز در حمل کانتینرهای خالی برای بارگیری و کانتینرهای سبک کاربرد دارند. 

مقایسه تجهیزات مختلف حمل کانتینر با لیفتراک

شاید تصور کنید که تنها لیفتراک قادر به حمل و نقل کانتینر می باشد. ولی تجهیزات و دستگاه های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند. هر یک از این تجهیزات مورد استفاده برای جابجایی کانتینر، مزایا و معایب مختص به خود را دارند. در ادامه به مقایسه دستگاه های مختلفی مانند ریچ استاکر، بالابر و… با لیفتراک می پردازیم‌. 

بالابر کانتینر
رچ استاکر در بالابردن کانتینر

مقایسه ریچ استاکر با لیفتراک در حمل کانتینر

ریچ استاکر و لیفتراک، هر دو در حمل کانتینر کاربرد داشته و از نظر برخی جهات ویژگی های مشترکی با یکدیگر دارند. از جمله:

  • برخی از قطعات ریچ استاکر و لیفتراک، یکسان می باشند.
  • هر دوی این دستگاه ها، در حمل بارهای سنگین به کار می روند.
  • هر دو دستگاهی قدرتمند و منحصر به فرد در بلند کردن کانتینرها به شمار می روند.

ولی ریچ استاکر با قیمت بیشتری از لیفتراک به فروش می رسد. به همین دلیل اگر بودجه کافی برای خرید دستگاه و استفاده از آن برای حمل کانتینر را ندارید، نگران نباشید. زیرا میتوانید با خرید لیفتراک با قیمت مناسب، به خوبی این کار را انجام دهید.

ریچ استاکر در حمل کانتینر
ریچ استاکر

مقایسه بالابرها با لیفتراک در حمل کانتینر

در ذیل به بیان شباهت ها و تفاوت های این دو دستگاه می پردازیم. در رابطه با شباهت ها:

  • بالابر عملکردی مشابه با لیفتراک داشته و متشکل از یک دکل، اتاقک، بدنه و… می باشد.
  • برخی از مدل های بالابر مانند لیفتراک، از طریق یک اپراتور هدایت شده و تحت کنترل قرار می گیرند.

تفاوت ها:

  • بالابرها با قیمت بالایی به فروش می رسند در حالیکه برخی از نمونه های لیفتراک، قیمت پایین تری از بالابر دارند.
نتیجه گیری

در گذشته برای حمل و جابجایی کانتینر در اسکله و بنادر با چالش ها و مشکلات متعددی روبرو می شدند، به خصوص اگر کانتینر وزن بالایی داشت. ولی امروزه با طراحی و ساخت دستگاه های سنگین در این زمینه، حمل و نقل کانتینر نیز آسان شده است. کاربرد لیفتراک در حمل و نقل کانتینر، نقشی اساسی در این زمینه دارد و یکی از بهترین دستگاه ها برای جابجایی این تجهیزات به شمار می رود. حمل هر یک از کانتینرهای سبک و سنگین، بر اساس ظرفیت باری لیفتراک ها صورت میگیرد. بدین معنی که لیفتراک های با ظرفیت باری پایین تر، حمل و جابجایی کانتینرهای سبک را انجام می دهند و لیفتراک های داری ظرفیت باری بیشتر، در حمل کانتینرهای سنگین کاربرد دارند.

سوالات متداول کاربرد لیفتراک در حمل و نقل کانتینر

  • بهترین دستگاه برای حمل کانتینر؟
    لیفتراک یکی از تجهیزات و ماشین آلات سنگین با کارایی مفید در حمل و نقل کانتینر محسوب می شود.
  • باید لیفتراک برای جابجایی کانتینر از چه میزان ظرفیت باری برخوردار باشد؟
    لیفتراک های دارای ظرفیت های باری ۴۰_ ۵۰ تن در حمل کانتینرهای سنگین کاربرد دارند و لیفتراک های با ظرفیت پایین تر نیز در جابجایی کانتینرهای سبک به کار می روند.
  • برای یافتن لیفتراک و قطعات باکیفیت برای آن به کجا مراجعه کنیم؟
    ایران کلارک یکی از فروشگاه های اینترنتی معتبر در زمینه ارائه قطعات با کیفیت لیفتراک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *