یکی از تجهیزات و ماشین آلات پراهمیت در کارخانه، انبار و فروشگاه که سبب کمک به اپراتور در حمل پالت می شود، جک پالت است. این دستگاه متشکل از دو شاخک و یک دسته می باشد که به وسیله چرخ فرمان و چرخ شاخک، جابجایی دستگاه امکان پذیر می شود. همچنین نام دیگر این وسیله، پالت بر و لیفتراک دستی نیز می باشد و برخی از افراد این دستگاه را با نام های مذکور می شناسند. جک پالت به انواع مختلفی مانند جک پالت برقی و جک پالت دستی تقسیم بندی می شود که هر یک، کاربردها و مزایای مختص به خود را دارند. از آنجایی که این دستگاه یکی از تجهیزات پرکاربرد در انبارها و کارخانه ها است، قیمت و کیفیت آن اهمیت زیادی برای مصرف کننده دارد. به همین دلیل لازم است در هنگام خرید آن به موارد بسیاری توجه نمایید. شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که اطلاعات کافی در زمینه این نوع لیفتراک را ندارید، پس تا پایان همراه ما باشید.

جک پالت چیست؟

جک پالت نوعی لیفتراک دستی محسوب می شود که کمک بسیاری به حمل وسایل می کند‌. از این رو در محیط های کوچک و بزرگ مانند انبار، فروشگاه، کارخانه و… برای حمل بار به کار می رود. بنابراین از مزایای این دستگاه، جابجایی وسایل و تجهیزات مختلف به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن است. علاوه بر این، استفاده از دستگاه مذکور راحت بوده و به آموزش خاصی نیاز ندارد. امروزه به دلیل کارایی و کاربردهایی که جک پالت از خود نشان می دهد، استفاده از آن در محیط های مختلف رایج شده است.

یکی از مزیت های حمل بار با جک پالت این است که به راحتی میتوان بارهای بسته بندی شده و باز را بدون نگرانی از افتادن یا شکستن آنها جابجا نمود. این امر با قرار دادن یک پالت بر روی جک پالت امکان پذیر خواهد بود. در رابطه با نحوه کار این دستگاه باید بگوییم که با استفاده از یک اهرم یا دسته، جابجایی و بالا بردن آن انجام می شود‌. 

جک پالت لیفتراک
جک پالت لیفتراک

انواع جک پالت

جک پالت در انواع مختلفی ساخته شده و به بازار عرضه می شود. هر یک از انواع این دستگاه، مناسب جا و فضاهایی خاص بوده و ویژگی ها و کاربردهای مختص به خود را دارند. بنابراین میتوان گفت که جک پالت بر اساس ابعاد و اندازه، طول، عرض، جنس، وزن، ظرفیت حمل بار و… به موارد مختلفی تقسیم بندی می شود. به همین دلیل لازم است در هنگام خرید، به فضای کاربری و نوع دستگاه توجه نمایید. همچنین با مراجعه به سایت ایران کلارک میتوانید دستگاه مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت خریداری کنید. در ادامه به بیان چند مورد از انواع لیفتراک و دستگاه مذکور می پردازیم:

جک پالت دستی

جک پالت دستی بهترین دستگاه برای جابجایی بار و وسایل مختلف در تولیدی ها، سردخانه ها و انبارها می باشد. تناژ این نوع از دستگاه، ۲ تن، ۳ تن و ۵ تن در ابعاد مختلفی است. همچنین دارای حداکثر ارتفاع بالابری ۲۰ سانتی بوده و در موارد خاص تا ۸۰ سانتی متر، قابلیت بالا آوردن پالت را دارد.

جک پالت رول بر

همانطور که از نام این نوع جک پالت مشخص است، در حمل بارهای رولی و استوانه ای بر روی شاخک ها کاربرد دارد. این نوع دستگاه، مختص استفاده برای جابجایی بارهای افقی مانند رول، کلاف سیم، کابل، غلطک و… می باشد. همچنین دسته جک پالت رول بر، طراحی بهینه سازی شده ای دارد که موجب راحتی اپراتور در زمان کار می شود.

جک پالت باسکول دار

کاربرد جک پالت باسکول دار یا توزین دار در وزن کشی بار بر روی شاخک ها می باشد. این دستگاه به دو نوع جک پالت ترازودار با پرینتر و جک پالت ترازودار معمولی تقسیم بندی می شود. نوع پرینتر دار میتواند رسید وزن بار را در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین این نوع از جک پالت مجهز به یک صفحه نمایش دیجیتال یا آنالوگ است که وزن بار را بر روی شاخک دستگاه نشان می دهد.

جک پالت قیچی

جک پالت قیچی را میتوان به عنوان دستگاهی مفید و کارآمد معرفی کرد. قابلیت هایی مانند یک میز کار، سکوی مخصوص و جک پالت معمولی دارد. پس از کاربردهای این دستگاه شامل بالا بردن بار بر روی شاخک جک پالت می شود. همچنین به عنوان میز کاری که دارای بار قابل حمل می باشد، به کار می رود‌.

جک پالت برقی

نیروی محرکه و بارگیری در جک پالت برقی به شکل شارژی و برقی بوده و دارای ظرفیت ۲ الی ۳ تن می باشد. همچنین این دستگاه کاربردی مشابه با جک پالت معمولی دارد و برای جابجایی بار در سردخانه، تولیدی و انبارهای مختلف با کار می رود.

جک پالت گالوانیزه

این نوع از جک پالت دارای جنس گالوانیزه یا تمام استیل است که سبب جلوگیری از زنگ زدگی شاخک و پمپ دستگاه می شود. به همین دلیل در محیط های مرطوب مانند سردخانه ها از جک پالت گالوانیزه استفاده می شود. همچنین طراحی و عرضه این دستگاه در تناژ سه تن و سایز استاندارد صورت می گیرد.

جک پالت شاخک کوتاه

جک پالت شاخک کوتاه دارای ابعاد کوچک و فرمان پذیری مناسبی می باشد و به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها است. امروزه به دلیل گسترش فروشگاه های مختلف، کاربرد این نوع از جک پالت گسترش یافته است. همچنین تناژهای موجود از این دستگاه در بازار دو نوع ۲.۵ تن و ۳ تن می باشد.

جک پالت عریض 

کاربرد جک پالت عریض در پالت های پلاستیکی با ابعاد ۱۳۰ در ۱۰۰ سانتی متر و جابجایی دستگاه های بزرگ است. همچنین کارخانه های بزرگ در کنار جک پالت استاندارد، از این دستگاه نیز استفاده می کنند. عرض جک پالت عریض، ۶۸ سانتی متر و طول شاخک آن ۱۲۲ سانتی متر است. علاوه بر این، در بازار میتوان تناژهای ۳ تن و ۵ تن از آن را مشاهده کرد.

نتیجه گیری

امروزه با طراحی و ساخت انواع جک پالت، جابجایی راحت بارهای سنگین و پالت های حجیم فراهم شده است. این دستگاه در فروشگاه ها، کارخانه ها، انبارها، سردخانه ها و… استفاده می شود و راحتی و سرعت عمل را به کاربر ارائه می دهد. همچنین جک پالت ها طراحی فوق العاده و بی نظیری دارند که سبب استحکام بالا و فرمان پذیری بسیار خوب آن شده است. همانطور که در این محتوا اشاره نمودیم، این دستگاه در طراحی ها و انواع مختلفی ساخته و عرضه می شود که هر یک، برای مواردی مناسب می باشند.

سوالات متداول

  1. جک پالت چیست؟
    جک پالت از تجهیزات بالابر افقی به شمار می رود که سبب آسان نمودن کار اپراتور در حمل بارهای سبک و سنگین می شود.
  2. انواع جک پالت چه هستند؟
    جک پالت انواع مختلفی مانند جک پالت عریض، دستی، برقی، گالوانیزه، قیچی و… دارد.
  3. از جک پالت در چه محیط هایی استفاده می شود؟
    بر اساس نوع و طراحی جک پالت، در انبار، کارخانه، فروشگاه، سردخانه، تولیدی ها و… به کار می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *