تعویض لاستیک لیفتراک

ممکن است در نگاه اول به ماشین لیفتراک تصور کنید که لاستیک های این ماشین جز کم اهمیت ترین قطعات لیفتراک بوده و کارکرد آن ها چندان مهم تلقی نمی شود. اما حقیقت چیز دیگری است. لاستیک های ماشین لیفتراک اهرم اصلی و ستون عملکردی این دستگاه پرکاربرد می باشند که بدون آن ها عملا این ماشین ها قادر به انجام هیچ جا به جایی و نقل و انتقالی نخواهند بود. به همین دلیل است که تعویض صحیح این لاستیک ها و توجه به نکاتی که حین این کار باید رعایت شود جز واجبات کار با این دستگاه بوده و می بایست از انجام درست این فرایند نیز به طور کامل اطمینان حاصل کرد. در ادامه این مقاله از وبسایت ایران کلارک قصد داریم تا نکات مهم تعویض لاستیک لیفتراک را برای شما شرح دهیم تا با اهمیت و ضرورت اجرای صحیح آن ها در ماشین لیفتراک آشنا شوید.

ماشین لیفتراک چیست؟

همزمان با پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف، ماشین آلات گوناگونی توسعه یافته اند که بشر با استفاده از آن ها توانسته است امور خود را با سهولت و راحتی بیش تری به انجام رساند. ماشین لیفتراک نیز یکی از این ماشین آلات بسیار کاربردی و مهم می باشد که به کمک آن می توان لوازم و وسایل با وزن بالا را به سادگی و با صرف کم ترین انرژی به مکان مورد نظر انتقال داد. استفاده از این وسیله پر کاربرد باعث می شود که هم نیروی انسانی لازم برای پیشبرد کارهای مربوط به نقل و انتقالات کاهش یافته و هم در زمان به میزان زیادی صرفه جویی به عمل آید. در این ماشین آلات قسمت هایی مانند دکل و شاخک و سایر تجهیزات قرار داده شده است که به کمک آن ها می توان بارهای بسیار سنگین و غیر قابل جا به جایی با نیروی دست را حرکت داد.

کاربرد ماشین لیفتراک

ماشین های لیفتراک می توانند بارهایی را که حمل می کنند در جهت های مختلفی مثل بالا و پایین نیز حرکت داده و به این ترتیب در جا به جایی وسایل در این راستا نیز کمک بسیاری به کاربران خواهند نمود. دستگاه های لیفتراک انواع مختلفی دارند که کارکرد بیش تر آن ها مشابه هم بوده و عمدتا از آن ها در جهت اموری مثل انجام نقل و انتقالات گوناگون، انبار کردن وسایل و جا به جا کردن آن ها به مکان های مختلف استفاده می شود. هر کدام از انواع دستگاه های لیفتراک می توانند میزان مشخصی از بار را جا به جا کنند که این مقدار بر روی خود دستگاه درج می شود و یا می توانید با مراجعه به دفترچه راهنما این اطلاعات را به دست آورید.

اهمیت تعویض لاستیک لیفتراک

به طور کلی لاستیک های لیفتراک یا به شکل توپر و یا لاستیک بادی هستند که نقش اساسی را در عملکرد این ماشین آلات بر عهده دارند. در کلیه ماشین های لیفتراک پس از گذشت مدت زمان مشخصی از به کار گیری این ماشین ها می بایست اقدام به تعویض لاستیک های آن نمود تا بتوان از وقوع حوادثی مثل ترکیدن و یا پاره شدن لاستیک ها و استهلاک آن ها جلوگیری نمود. تعویض به موقع لاستیک ها و رعایت نکات مهم تعویض لاستیک لیفتراک باعث می شود که در جریان امور انجام گرفته توسط آن ها خللی وارد نشده و مهم تر از آن ایمنی کاربر و همچنین سلامت و تمامیت بارها حفظ خواهد شد.

لاستیک لیفتراک
تعویض لاستیک لیفتراک

نحوه تعویض لاستیک لیفتراک

همان طور که اشاره کردیم، لاستیک های لیفتراک یا به صورت توپر هستند و یا بادی که می توان گفت تعویض لاستیک های بادی به نسبت لاستیک های توپر راحت تر صورت می گیرد. همچنین برای تعویض هر دوی این نوع لاستیک ها می بایست به رینگ لاستیک فشار وارد شده تا در جای خود قرار بگیرد. با این وجود تعویض لاستیک لیفتراک یک امر کاملا تخصصی بوده و لازم است که این کار توسط یک شاخص ماهر و با تجربه و یا تحت نظارت وی انجام گیرد تا بتوان از درست انجام شدن آن اطمینان حاصل نمود. 

از جمله نکات مهم تعویض لاستیک لیفتراک، استفاده از بچه رینگ ها است که کاربرد اصلی آن ها جهت فیکس کردن لاستیک های خودرو به رینگ ها می باشد. بچه رینگ هایی که در لاستیک های ماشین لیفتراک از آن ها استفاده می شود فلزی بوده و در نقطه اتصال لاستیک به رینگ قرار می گیرند. با توجه به این که در این محل فشار زیادی اعمال می شود می بایست آن را برای تحمل وزن های سنگین تقویت کرد که این کار با به کار گیری فلزها انجام می شود.

نکات مهم تعویض لاستیک لیفتراک

تعویض لاستیک لیفتراک یک عامل مهم جهت حفظ کارکرد این ماشین ها و عملکرد صحیح آن ها می باشد که می بایست هر چند وقت یک بار نسبت به این کار اقدام نمود. به طور کلی در حالتی که میزان ساییدگی در لاستیک های لیفتراک هنوز به پنجاه درصد نرسیده باشد لازم است تا نسبت به تهیه لاستیک های جدید و تعویض آن ها با لاستیک های قدیمی اقدام نمود. از جمله سایر نکات مهم تعویض لاستیک لیفتراک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع لاستیک های تهیه شده را  بر اساس انواع فعالیت های انجام گرفته و محل استفاده از لیفتراک انتخاب کنید.
  • لاستیک های بادی عمدتا در محیط های باز و زمین های غیر هموار استفاده می شوند.
  • لاستیک های توپر برای فضاهای داخلی مانند انبارها، سردخانه ها، ریخته گری و موارد مشابه بهترین گزینه می باشند.
  • برای تعویض لاستیک لیفتراک از جک های خودرو استفاده نکنید و جک های مخصوص آن را به کار ببرید.
  • با توجه به میزان و محل ساییدگی و صدمه وارد شده به تایرها از جک ها استفاده کنید.
  • سعی کنید محل استفاده از لیفتراک ها را تمیز و عاری از اجسام آسیب زا نگه دارید.
  • انواع روش های موجود جهت باز کردن و نصب لاستیک های لیفتراک بسیار متنوع می باشند، لذا حتما از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
لاستیک فرسوده لیفتراک
لاستیک قدیمی و فرسوده لیفتراک
سخن آخر

لیفتراک ها از جمله مهم ترین ماشین های به کار رفته جهت جا به جایی و انتقال بارهای با وزن بالا می باشند که استفاده از آن ها توانسته است انجام کارهایی مثل حمل و نقل بارها و یا انتقال آن ها به انبار یا جا به کردن آن ها را با سهولت و سرعت بیش تری همراه سازد. تعویض به موقع لاستیک های این ماشین آلات پرکاربرد و رعایت نکات مهم تعویض لاستیک لیفتراک از اصلی ترین اقداماتی است که برای حفظ کارکرد و طول عمر این دستگاه ها می بایست به درستی انجام داد.

سوالات متداول

  • جا انداختن لاستیک توپر لیفتراک چگونه انجام می شود؟
    برای جا انداختن لاستیک توپر لیفتراک می بایست به رینگ آن فشار وارد شود.
  • از معایب لاستیک توپر لیفتراک چیست؟
    لاستیک های توپر لیفتراک قادر به جذب تکان های شدید نبوده و بهترین عملکرد را در زمین های صاف و هموار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *