لیفتراک ها یک وسیلۀ بسیار مهم در انبارهای بزرگ به حساب می آیند اما این ماشین های صنعتی کوچک نیروی مورد نیاز خود را از کجا تأمین می کنند؟ بله درست حدس زدید، لیفتراک های برقی دارای نوعی باتری برای تأمین نیروی مورد نیاز خود هستند اما طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است؟ آیا روش هایی برای طول عمر این باتری ها وجود دارد؟ زمان تعویض باتری یک لیفتراک برقی چه زمانی است؟ پاسخ تمامی این پرسش ها را به راحتی می توانید بیابید اگر این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است و چه عواملی برروی آن تأثیر می گذارند؟

برای پاسخ به این پرسش که طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است، می توان گفت عمر باتری لیفتراک های برقی چیز حدود 1500 سیکل کاری است. منظور از سیکل کاری، هر بار خالی شدن باتری و شارژ مجدد آن است. با این وجود شما می توانید با مراجعه به دفترچه توضیحات باتری مورد نظرتان از تعداد سیکل های کاری آن مطمئن شوید. به طور میانگین اگر یک باتری با 1500 سیکل کاری را یک بار در طول روز شارژ کنیم، عمری معادل 5 سال خواهد داشت اما آن چه اهمیت دارد عوامل تأثیرگذار برروی عمر مفید یک باتری است، زیرا با رعایت آن ها می توان نهایت استفاده را از یک باتری کرد. این عوامل را می توان این گونه توضیح داد:

عوامل تأثیرگذار بر طول عمر باتری لیفتراک برقی
چه عواملی یرروی عمر باتری لیفتراک برقی تأثیر دارد

شارژ کامل باتری قبل از اتمام کامل آن

شارژ کامل باتری برای افزایش طول عمر آن اهمیت دارد؛ بنابراین در طول ساعات کاری سعی کنید همیشه لیتراک برقی مورد استفاده شما شارژ کامل داشته باشد تا مجبور به شارژ ناقص آن در طول ساعت های کاری نشوید.

نکته دیگری که در این مورد وجود دارد، جلوگیری از خالی شدن صد در صدی شارژ باتری است، این موضوع می تواند عمر باتری لیفتراک برقی را به شدت کاهش دهد؛ بنابراین سعی کنید زمانی که شارژ باتری به 30% خود رسید، باتری لیفتراک را شارژ نمایید.

انتخاب جریان مناسب

معمولاً برای شارژ باتری لیفتراک برقی باید از جریان مستقیم یا همان DC استفاده شود. استفاده از جریان متناوب یا جریانی بیشتر از حد استاندارد می تواند سبب بروز مشکلاتی برای باتری شود.

بررسی دقیق اتصالات و کابل شارژ

برای آن که بتوانیم به طور دقیق پاسخ این پرسش را که طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است، بدهیم باید عوامل تأثیرگذار برروی طول عمر باتری را به خوبی بشناسیم. یکی از این عوامل که باید به آن دقت شود سالم بودن کابل شارژ و اتصالات آن است. گاهی ممکن است کابل شارژ به دلیل بالا رفتن گرمای محیط یا بالا رفتن ناگهانی ولتاژ دچار آسیب شده و در نتیجه نتواند باتری را به خوبی شارژ کنند.

احیای باتری لیفتراک

شارژ کردن باتری سبب ایجاد لجن و رسوب برروی سطح الکترودها می شود؛ بنابراین به کمک احیا و بازسازی باتری لیفتراک می توان طول عمر باتری را افزایش داد. احیا و بازسازی باتری لیفتراک تنها باید توسط متخصصین و از طریق شکافتن سلول انجام شود. لازم به ذکر است که باتری با قطب های ریخته شده ، به هیچ وجه قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شود.

علائم نشان دهنده زمان تعویض باتری

حال که پاسخ پرسش طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است را داده ایم و عواملی که رعایت آن ها سبب افزایش طول عمر باتری لیفتراک برقی می شوند را بیان کرده ایم، نوبت به توضیح علائم فرسودگی باتری می رسد.

در ادامه قصد داریم این علائم را توضیح دهیم که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها باید برای خرید یک باتری جدید اقدام نمایید:

علائم تعویض باتری لیفتراک برقی
آیا موعد تعویض باتری لیفتراک برقی با علائمی همراه است

کاهش سریع شارژ

اگر باتری لیفتراک برقی شما نسبت به گذشته زودتر دشارژ می شود، حتماً زمان تعویض آن فرارسیده است.

نشانه های زنگ زدگی برروی باتری

در فواصل زمانی معین شکل ظاهری باتری را بررسی نمایید، زیرا یکی از علائم قابل مشاهده در باتری های فرسوده، نشانه های زدگی برروی باتری است.

استشمام بویی شبیه به بوی تخم مرغ فاسد

اگر هنگام بررسی باتری یا هنگام استفاده از لیفتراک بویی شبیه به بوی فساد تخم مرغ به مشامتان می رسد، حتماً زمان تعویض باتری فرارسیده است و نباید این موضوع نادیده گرفته شود

دود کردن باتری

آخرین علامت و شاید بدترین علامتی که می تواند شما را مجاب به خرید یک باتری جدید گرداند، دود کردن باتری در هنگام شارژ کرد یا هنگام استفاده از لیفتراک است. این موضوع می تواند بسیار خطرناک بوده و به سیم کشی ها و قطعات مختلف لیفتراک آسیب وارد کند.

در زمان تعویض باتری لیفتراک چه نکات ایمنی را باید رعایت کنیم؟

  • خاموش بودن و ساکن بودن لیفتراک.
  • استفاده از لباس ایمنی مخصوص توسط اپراتور تعویض باتری.
  • استفاده از دستگاه بالابر مناسب برای جابه‌جایی باتری و تعویض باتری قدیمی با جدید.
  • رعایت نکات ایمنی نظیر عدم مصرف دخانیات هنگام تعویض باتری.
نکات ایمنی تعویض باتری لیفتراک برقی
هنگام تعویض باتری لیفتراک برقی چه نکاتی را باید رعبایت کرد
کلام پایانی

شاید بتوان گفت پاسخ دقیقی برای پرسش طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است، وجود ندارد، زیرا عوامل بسیاری هستند که می توانند برروی عمر مفید باتری تأثیرات مثبت یا منفی بگذارند. برای تشخیص زمان تعویض باتری بهتر است نشانه های فرسودگی آن را دانسته و به طور مرتب آن را بررسی کنیم. وجود علائم زنگ زدگی، زودتر دشارژ شدن باتری و دود کردن باتری چند نشانه مهم خرابی باتری لیفتراک برقی به حساب می آیند.

سؤالات متداول

  1. طول عمر باتری لیفتراک برقی چقدر است؟

طول عمر یک باتری لیفتراک برقی چیزی حدود 1500 سیکل کاری است اما با این وجود نمی توان زمان دقیقی را برای آن تعیین کرد، زیرا عوامل بسیاری برروی عمر مفید یک باتری تأثیر می گذارند.

  1. آیا استفاد از کابل شارژ سالم و مناسب می تواند سبب افزایش طول عمر باتری شود؟

بله، خراب بودن کابل شارژ یا دیگر تجهیزات لازم برای شارژ می تواند سبب اختلال در شارژ شدن باتری و در نتیجه کاهش طول عمر آن شود.

  1. آیا برای تعویض باتری لیفتراک های قدیمی نیاز به رعایت نکات ایمنی است؟

بله، برای تعویض باتری لیفتراک برقی لازم است به نکات ایمنی همچون استفاده از لباس مناسب، عدم استعمال دخانیات و خاموش بودن لیفتراک توجه کرد.

  1. آیا امکان بازسازی و احیای باتری لیفتراک وجود دارد؟

بله، اگر صفحات یا همان قطب های باتری دچار ریختگی نشده باشند، می توان آن ها را احیا کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *