دلایل اصلی خرابی لیفتراک چه هستند؟

لیفتراک مانند بسیاری از دستگاه های سنگین و باربری، ممکن است دچار خرابی های مختلفی شود. این خرابی و مشکل میتواند در قسمت های گوناگونی از دستگاه رخ دهد و ماشین را با چالش های بسیاری مواجه کند. بنابراین لازم است تا قبل از وقوع خرابی در قطعات لیفتراک، در سرویس و نحوه نگهداری آن توجه کافی صورت بگیرد. در این محتوا قصد داریم به دلایل اصلی خرابی لیفتراک و نحوه تعمیر آن بپردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

مهمترین دلایل خرابی لیفتراک

خرابی لیفتراک در اثر ایرادات و دلایل مختلفی به وقوع می پیوندد. ولی یکی از دلایل اصلی خرابی لیفتراک مربوط به بالابر می باشد. گاهی اوقات به ظرفیت باری دستگاه توجه نشده و فشار زیادی به آن وارد می شود. در نتیجه سبب بروز مشکل در ماشین می شود‌. لازم به ذکر است که هر یک از انواع دستگاه های لیفتراک، دارای ظرفیت باربری مختص به خود هستند و توانایی جابجایی باری بیشتر از ظرفیت خود را ندارند. در مواردی نیز در اثر وقوع اختلالاتی که در دستگاه ایجاد می شود، لیفتراک قادر به حرکت نمی باشد. کمپرس پایین، فشار سوخت پایین، دور موتور کم، سوخت بی کیفیت، وجود هوا در مسیر سوخت و… از مهمترین دلایل این اختلال به شمار می روند.

علاوه بر موارد مذکور، لاستیک های لیفتراک در اثر فشارهای بار در معرض ساییدگی و آسیب قرار دارند. ایجاد نشانه های ساییدگی در یک طرف دستگاه، درنتیجه بار نامتعادل و نوع محیط های عملیاتی حاصل می شود‌. شاید تصور کنید که سایش لاستیک های لیفتراک مشکلی جدی نیست، ولی باید بگوییم که این اختلال موجب ناامن کردن عملکرد دستگاه می شود. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر مشکلات لیفتراک و دلایل آن خواهیم پرداخت.

تعمیرات لیفتراک
خرابی لیفتراک

راهنمای تعمیر لیفتراک

ممکن است که هر یک از بخش های لیفتراک، دچار خرابی و ایراد شوند. در ذیل به بیان مهمترین مشکلات لیفتراک و نحوه تعمیر آنها می پردازیم:

  • ایرادات دکل لیفتراک: بالا و پایین رفتن نامنظم دکل، بالا بردن کند بار، خشک کار کردن لیفتراک و… از جمله نشانه های خرابی در دکل لیفتراک محسوب می شود. برای بررسی این قسمت، مایع هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهید. سپس زنجیرهای لیفتراک را آزمایش کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.
  • مشکلات فرمان لیفتراک: بررسی فرمان دستگاه و اطمینان از عدم وجود خرابی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا وجود کوچکترین نقص و عیبی در این بخش، میتواند منجر به تصادفات باربر شود. شنیدن صداهای ناخوشایند از چرخ ها در زمان بارگیری، یکی از نشانه های وجود خرابی در فرمان است. پس اگر انتقال مایع فرمان در میزان کمی قرار دارد، آن را افزایش دهید. در صورت بروز مشکل در چرخ دنده های فرسوده نیز بایستی از کارشناسان متخصص آن استفاده کنید.
  • مشکلات استارت لیفتراک: یکی از مشکلات لیفتراک، استارت نخوردن آن است که میتواند سبب هزینه های بسیاری برای راننده شود. برای تعمیر استارت، از میزان شارژ باتری مطمئن شوید. نحوه عملکرد چراغ ها، ترمزها و دیگر وسایل کمکی را بررسی کنید. در صورت نیاز نیز، نسبت به شارژ کامل باتری اقدام نمایید.

عیب یابی لیفتراک

صفحه هشدار لیفتراک، اولین نشانه های خرابی در دستگاه را نشان می دهد. پس بدین وسیله میتوانید بسیاری از مشکلات و خرابی های به وجود آمده در دستگاه را عیب یابی کنید. به طور مثال، تصویر چراغ هشدار سیستم شارژ باتری، نشانگر وجود ایرادی در سیستم شارژ است. یا بالا بودن تصویر دماسنج موجود بر روی مایع چراغ هشدار، گرم بودن موتور را بیان می کند. بنابراین بایستی فورا لیفتراک را متوقف کنید. البته دقت داشته باشید که تمامی سیگنال ها به معنای تعمیر فوری آنها نمی باشد. با استفاده از رنگ هر کدام از سیگنال ها میتوانید به فوری بودن یا نبودن تعمیر آنها پی ببرید. سیگنال های با رنگ آبی و سبز، فوری نیستند ولی سیگنال های زرد، قرمز و نارنجی بیانگر مشکلات جدی در دستگاه هستند.

عیب یابی لیفتراک
تعمیرات لیفتراک

نکاتی برای جلوگیری از خرابی لیفتراک

میدانید که پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از وقوع خرابی در هر یک از بخش های مختلف لیفتراک، لازم است تا در مورد نحوه نگهداری و سرویس این دستگاه آشنا شوید.

  • سعی کنید که فشار تایر را در مدت زمان مشخصی مورد بررسی قرار دهید. لاستیک های زیرین لیفتراک، ایمنی کافی ندارند. از طرفی تورم زیاد لاستیک ها سبب ایجاد خرابی های بسیاری در دستگاه می شود. بنابراین بررسی فشار تایر میتواند گام بسیار موثری در پیشگیری از وقوع تصادفات و سایر مشکلات باشد.
  • یکی دیگر از بخش های سرویس و نگهداری لیفتراک، تعویض روغن است. این کار افزایش سوخت دستگاه، بالا بردن طول عمر موتور و پیشگیری از احتراق را به همراه دارد.
  • یکی دیگر از دلایل اصلی خرابی لیفتراک، مجهز نبودن آن به ضد یخ است. پس لازم است تا سطح ضد یخ دستگاه را بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را پر کنید.
  • تعمیرات ترمز یکی دیگر از مهمترین بخش های سرویس لیفتراک است. در صورت مشاهده اولین نشانه های نرمی ترمز، هر چه زودتر برای تعمیر آن اقدام کنید.

مرکز تعمیرات لیفتراک

در صورت بروز مشکل و خرابی در هر یک از بخش های لیفتراک، به نمایندگی های معتبر موجود در این زمینه مراجعه کنید. کارشناسان متخصص و باتجربه این نمایندگی ها، میتوانند به راحتی دلایل اصلی خرابی لیفتراک را یافته و در مدت زمان کوتاهی آن را تعمیر کنند. بسیاری از افراد برای تعمیر دستگاه خود، به مراکز نامعتبری مراجعه می کنند که نه تنها سبب تعمیرات لیفتراک نمی شوند، بلکه خسارات و زیان های بسیاری را نیز به دستگاه وارد می کنند.

به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که تعمیر لیفتراک خود را به متخصصان حرفه ای آن بسپارید. همچنین به یاد داشته باشید که در صورتیکه دستگاه شما دارای قطعاتی با کیفیت بالا و اصل باشد، کمتر دچار خرابی و مشکلات مختلف می شود. توصیه ما به شما این است که زمان وقوع خرابی در قطعات و تعویض آنها، قطعات اصل و اورجینال را جایگزین کنید.

ایران کلارک یکی از مراکز تولید و عرضه بهترین و باکیفیت ترین قطعات لیفتراک است. تجهیزاتی مانند دکل لیفتراک، اکسل، هیدرولیک، دیفرانسیل، سیستم ترمز، قطعات موتوری و… توسط این کارخانه به فروش می رسد. شما همراهان گرامی نیز میتوانید قطعات مورد نیاز خود را از این مرکز تهیه کنید و شاهد کارایی طولانی مدت و مفید هر یک از آنها باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *