باطری و شارژر لیفتراک جزو یکی از انواع قطعات و لوازم جانبی این دستگاه به شمار می روند. لیفتراک های برقی مجهز به یک باطری هستند که وظیفه تامین انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. در واقع دستگاه از انرژی باطری به عنوان نیروی محرکه ای برای موتور الکتریکی و فراهم نمودن انرژی برای سایر قطعات و تجهیزات خود، استفاده می کند. یکی از خصوصیات بارز لیفتراک های برقی، امکان شارژ مجدد باطری است که توسط انواع شارژرهای تک فاز و سه فاز و در رنج های ۲۴، ۳۶، ۴۸، ۷۲ و ۸۰ انجام می شود‌. بنابراین در این محتوا قصد داریم به بررسی باطری و شارژر لیفتراک بپردازیم. همراه ما باشید.

معرفی باطری و شارژر لیفتراک

همانطور که در مقدمه نیز بیان کردیم، باطری و شارژر لیفتراک یکی از انواع قطعات این دستگاه محسوب می شوند.

به طور کلی، شارژر یکی از منابع تغذیه برای هر دستگاهی می باشد. در لیفتراک نیز این قطعه از طریق برد الکترونیکی هوشمند، سبب نمایش وضعیت باطری برای کاربر می شود. پس میتوان گفت که وجود شارژر برای لیفتراک از الزامات بوده و نحوه کارایی و کاربرد آن، تاثیر به سزایی در عملکرد دستگاه خواهد داشت. از این رو، توصیه می کنیم که نکات لازم را در سرویس و نگهداری آن رعایت کنید.

در رابطه با باطری لیفتراک نیز باید بگوییم که این بخش مانند سایر باطری ها از یک پیل سوختی درونی تشکیل یافته است که با استفاده از برق شارژ می شود. میانگین کارکرد باطری در حدود ۱۵۰۰ سیکل کاری بوده و یک باطری نو، دارای ۵ سال عمر مفید است. همچنین این بخش، متشکل از تعدادی سلول ۲ ولتی می باشد که با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. باطری های لیفتراک قابلیت عملکرد در ولتاژهای مختلف اعم از ۲۴ ولت، ۳۶ ولت، ۴۸ ولت، ۷۲ ولت، ۸۰ ولت و ۴۰ ولت را دارند. علاوه بر این، دارای ساختاری مانند سایر باتری ها بوده و از سرب_اسید تشکیل شده است. نوع باتری به کار رفته در لیفتراک نیز بر اساس میزان توان و ظرفیت باری که حمل می کند، تعیین می شود. پس باطری به کار رفته در یک لیفتراک ۱۰ تنی متفاوت از نوع ۵ تنی است.

معرفی باطری لیفتراک
باطری لیفتراک

انواع باطری و شارژر لیفتراک

تا این بخش از محتوا، مطالبی در زمینه باطری و شارژر لیفتراک ارائه دادیم و تا حدودی با این دو قطعه و نحوه عملکرد آن در لیفتراک برقی آشنا شدیم. در این قسمت، قصد بررسی انواع باطری و شارژر لیفتراک و ویژگی های آن را داریم. باطری لیفتراک بر اساس ولتاژ، به انواع مختلفی تقسیم می شود:

  • باطری ۳۶ ولت
  • باطری ۲۴ ولت
  • باطری ۷۲ ولت
  • باطری ۴۸ ولت
  • باطری ۹۶ ولت
  • باطری ۸۰ ولت

علاوه بر موارد بالا، باطری لیفتراک مطابق با تکنولوژی ساخت نیز به دو نوع دسته بندی می شود که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. 

باطری سربی اسیدی لیفتراک

باطری سربی اسیدی جزو تکنولوژی قدیمی می باشد که دو وظیفه مهم تامین انرژی و تنظیم کانتربالانس لیفتراک را انجام می دهد. این نوع باطری از هسته، کابل و محفظه تشکیل یافته و مایع الکترولیکی و آب را در خودش، نگهداری می کند. از جمله مزایای باطری سربی اسیدی میتوان به وزن سبک، قیمت مناسب و عدم نیاز به کانتر بالانس اشاره کرد. ولی دارای معایبی نیز می باشد. از جمله تولید حرارت و گاز سمی، پوسیده شدن کابل های باتری و امکان وجود خطر اسید.

 شارژر مورد نیاز برای این نوع باطری ها نیز از نوع صنعتی می باشند و سبب شارژ باطری با سرعت بالا می شوند‌. لازم به ذکر است که باطری دستگاه پس از رسیدن به زیر ۳۰ درصد بایستی شارژ شود. در صورتیکه لیفتراک باطری بالای ۳۰ درصد دارد، شارژ نمودن آن سبب آسیب دیدن دیسک ها می شود. 

باطری لیتیومی

باطری لیتیومی لیفتراک جزو تکنولوژی جدید می باشد که متشکل از یک آند، جدا کننده، الکترولیت و ترمینال های منفی و مثبت است. این نوع از باطری لیفتراک دارای مزایای بسیاری می باشد که سبب جلب توجه کاربران شده است. از جمله:

  • عمر طولانی باطری
  • نیاز نداشتن به تعمیر و نگهداری
  • شارژ سریع
  • تخلیه اتوماتیک پایین
  • عملکرد در کوتاه ترین زمان ممکن
  • ظرفیت بالای انرژی

ولی دارای معایبی مانند قیمت بالا، نیاز به کانتر بالانس، نیاز به مدار و امکان آسیب دیدن در دمای بالا می باشد.

شارژر فرکانسی لیفتراک برقی

یکی از انواع شارژرهای لیفتراک برقی، شارژر فرکانسی است که سبب کاهش جریان و افزایش ولتاژ می شود. این نوع شارژر برای باطری های ۷۸۰ به کار می رود. به طور کلی در این نوع از شارژر، وضعیت شارژ با استفاده از یک برد الکتریکی بر روی برد، نمایش داده شده و از طریق LED، موقعیت باطری و مراحل مختلف شارژ تشخیص داده می شود‌‌. 

شارژر لیفتراک
شارژر فرکانسی لیفتراک برقی

مولتی شارژر لیفتراک برقی

مولتی شارژرها قادر به شارژ نمودن همزمان دو باطری یا بیشتر از آن هستند. این نوع باطری برای کاربرانی که نیاز به شارژ حرفه ای لیفتراک خود دارند، مناسب است. مولتی شارژر قیمت بالاتری از شارژر حرفه ای دارد ولی سبب صرفه جویی در وقت و زمان افراد می شود. علاوه بر این، استابلایزر نوعی از ویژگی مولتی شارژرهای مناسب است که موجب تغذیه نمودن باطری به بهترین شکل می شود. پس میتوان گفت که باطری و شارژر لیفتراک، اهمیت بسیار بالایی در طول عمر مفید دستگاه دارند. بنابراین بایستی بهترین نوع و کیفیت این قطعات را در لیفتراک برقی به کار برید. ایران کلارک یکی از مراکز فروش قطعات و لوازم جانبی لیفتراک است که انواع با کیفیتی از باطری و شارژر این دستگاه را نیز به فروش می رساند.

نتیجه گیری

باطری لیفتراک یکی از مهمترین بخش های این دستگاه می باشد که از سلول های ۲ ولتی، تشکیل یافته است. این بخش بر اساس تکنولوژی ساخت به دو نوع لیتیومی و سربی اسیدی تقسیم بندی می شود که هر یک، دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. شارژر لیفتراک نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شود که در این محتوا به چند نمونه از آن اشاره نمودیم. جهت خرید قطعات لیفتراک سپاهان بر روی لینک کلیک کنید. 

سوالات متداول باطری و شارژر لیفتراک

انواع باطری لیفتراک کدام هستند؟
باطری این دستگاه به ولتاژهای مختلفی از جمله ۲۴ ولت، ۳۶، ۷۲، ۴۸، ۹۶ و… تقسیم بندی می شود.

شارژر لیفترک به چند نوع دسته بندی می شود؟
شارژر لیفتراک نیز دارای انواع گوناگونی مانند مولتی شارژر، شارژر فرکانسی و… است.

قیمت باطری لیتیومی چقدر است؟
این باطری با اینکه قیمت بالاتری از باتری سربی اسیدی دارد ولی دارای مزایای بسیار خوبی می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *