اگر شما هم تجربه کار کردن و یا بازدید از کارخانه ها و انبارها و یا مکان هایی که در حال ساخت هستند را داشته باشید بدون شک با ماشین های لیفتراک هم رو به رو شده اید. لیفتراک ها یکی از کاربردی ترین ماشین ها در زمینه جا به جایی و حمل بارها و وسیله های مختلف می باشند که با استفاده از آن ها می توان انواع جا به جایی ها را با سرعت بالاتری به انجام رسانده و به دنبال آن بازده کارها را افزایش داد. عملکرد ماشین های لیفتراک وابسته به نیروی محرکه و یا همان سوخت آن ها می باشد و به همین دلیل هم شناخت انواع لیفتراک از نظر سوخت امری ضروری و مهم پیش از اقدام به تهیه و یا کار با این ماشین آلات می باشد. در این مقاله از وب سایت ایران کلارک به بررسی و معرفی لیفتراک ها بر اساس نوع سوخت مورد استفاده در آن ها خواهیم پرداخت.

اهمیت سوخت در لیفتراک ها

همان طور که در مطالب بالاتر نیز اشاره کردیم، برای این که بتوان بهترینید و کارآمدترین سطح استفاده از ماشین های لیفتراک را داشته باشید و امور خود را به بهترین و سریع ترین نحو ممکن به انجام رسانید، لازم است تا با اجزای مختلف این ماشین آلات و ویژگی ها و نکات مربوط به هر قسمت آشنا شوید. سوخت لیفتراک در حقیقت اصلی ترین عامل راه اندازی و شروع به کار لیفتراک ها می باشد و نحوه کارکرد دستگاه به میزان زیادی وابسته به سوختی است که در آن وجود دارد. شناخت انواع لیفتراک از نظر سوخت باعث می شود که شما بتوانید از ظرفیت ماشین های خود به طور کامل استفاده کرده و هزینه های صرف شده در این راستا را کاهش دهید.

لیفتراک ها از سوخت های متفاوتی جهت کار کردن استفاده می کنند که نوع این سوخت ها تعیین کننده قدرت و میزان بازده ماشین و محل های مناسب جهت به کار گیری آن ها می باشد. برای این که بتوانید از دستگاه لیفتراک متناسب با نیازها و شرایط محیطی خودتان استفاده نمایید، لازم است تا با انواع سوخت های به کار رفته در این ماشین ها آشنا شده و از جزئیات مروبط به هر یک اطلاع پیدا کنید.

لیفتراک ها بر اساس سوخت مصرفی

لیفتراک ها را می توان بر اساس نوع سوختی که مورد استفاده قرار می دهند به انواع زیر دسته بندی نمود:

  • لیفتراک گازی
  • لیفتراک برقی
  • لیفتراک بنزینی
  • لیفتراک دیزلی
  • لیفتراک دوگانه سوز

لیفتراک گازی

در این نوع از لیفتراک ها، سوخت مصرفی میان قسمت های کپسول، رگولاتور و میکسر هوا در جریان می باشد. نکته مهم در استفاده از این نوع لیفتراک ها، بررسی روزمره آن ها از نظر ایمنی و عدم نشت گاز موجود در آن ها می باشد. به همین دلیل هم بهتر است که حتما از کپسول های گازی فابریک برای این ماشین ها استفاده شود چرا که در غیر این صورت سیستم عملکردی و سوخت رسانی ماشین با مشکل رو به رو خواهد شد. هر لیفتراک گازی قابلیت جا به جایی و حرکت دادن بار با وزن 2 الی 5 تن را دارا می باشد. لازم است بدانید که عملکرد این دستگاه ها در آب و هوای سرد کاهش یافته و روشن شدن آن ها به سختی صورت می گیرد.

لیفتراک گازی
معرفی لیفتراک گازی

لیفتراک برقی

استفاده از این نوع لیفتراک ها بدون تولید صدا بوده و با توجه به عدم تولید آلودگی و دود از آن ها، کاملا برای محیط زیست بی خطر محسوب می شوند. در این ماشین ها نیروی لازم جهت عملکرد دستگاه از طریق باتری تامین می شود. اندازه این ماشین ها نسبت به سایر لیفتراک ها کوچک تر بوده و تنها یک پدال گاز و یک پدال ترمز در آن ها قرار داده شده است. این ماشین ها ظرفیت تحمل بارهای 800 الی 3500 کیلوگرمی را داشته و هزینه تعمیر و نگهداری آن ها نیز در مقایسه با سایر لیفتراک ها مقرون به صرفه می باشد.

لیفتراک برقی
معرفی لیفتراک برقی

لیفتراک بنزینی

استفاده از لیفتراک های بنزینی در مقایسه با گذشته کاهش چشمگیری داشته است که علل مختلفی برای آن مطرح شده است. این ماشین ها در زمان کار کردن آلودگی بیش تری نسبت به سایر انواع لیفتراک ها تولید کرده و سوخت مصرفی آن ها نیز گران تر از سایرین می باشد. با این حال این ماشین ها از قدرت و توان بالایی برخوردار بوده و سرویس کردن آن ها نیز نسبت به سایر لیفتراک ها بسیار ساده تر صورت می گیرد.

لیفتراک بنزینی
معرفی لیفتراک بنزینی

لیفتراک دیزلی

در بررسی انواع لیفتراک از نظر سوخت، لیفتراک های دیزلی قدرتمندترین انواع ماشین های لیفتراک محسوب می شوند که از ظرفیت قابل توجهی برخوردار بوده و تناژ آن ها نیز بین 2 الی 70 تن را پوشش می دهد. نوع سوخت مصرفی این ماشین ها باعث می شود که در هنگام کار با آن ها، دود از خود تولید کنند و همین عامل باعث شده است که نتوان از این ماشین ها در محیط های بسته استفاده کرد. بهتر است باک این لیفتراک ها همواره پر نگه داشته شود تا از زنگ زدگی و تولید دود از آن جلوگیری به عمل آید. سوخت به کار رفته در این لیفتراک ها قابل اشتعال نبوده که آن را برای حمل بارهای خطرناک و آتش زا مناسب کرده است.

لیفتراک دیزلی
معرفی لیفتراک دیزلی

لیفتراک دوگانه سوز

نحوه عملکرد این نوع از لیفتراک ها با استفاده از دو نوع سوخت بنزین و گاز مایع می باشد که یک سیستم سوخت رسانی دوگانه را در آن ایجاد کرده است. شما می توانید این ماشین ها را هم در محیط های سر بسته و هم در فضاهای باز مورد استفاده قرار دهید. میزان دودهای آلاینده تولید شده توسط این ماشین ها به نسبت کم تر بوده و در هنگام کار کردن نیز سر و صدای کم تری از خود تولید می کنند. برای این که بتوانید عمر مفید دستگاه های خود را افزایش دهید، بهتر است زمانی که می خواهید آن ها را روشن کنید از سیستم بنزینی استفاده کرده و پس از این که ماشین به میزان کافی گرم شد، سیستم را به سوخت رسانی گازی تغییر دهید.

سخن آخر

ماشین های لیفتراک جز کاربردی ترین تجهیزات جا به جایی و حمل و نقل وسایل و بارها به شمار می روند که انواع مختلفی را شامل می شوند. انواع لیفتراک از نظر سوخت شامل لیفتراک های گازی، برقی، بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی می باشد که لیفتراک های دیزلی قوی ترین آن ها محسوب می شوند و با استفاده از آن ها می توان بارهای با وزن 5 تن و بیش تر را جا به جا نمود.

سوالات متداول انواع لیفتراک از نظر سوخت

میزان مصرف سوخت لیفتراک چقدر است؟
میزان مصرف سوخت لیفتراک ها بسته به نوع آن ها در جدول مشخصات فنی مشخص می شود.

قیمت لیفتراک چقدر است؟
قیمت لیفتراک با توجه به شرکت تولید کننده، نوع ماشین، برند لیفتراک، هزینه های حمل و نقل، قیمت در گمرک و سایر مشخصات آن متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *