تمام انبارها اعم از کوچک و بزرگ به دستگاه ها و ابزار آلات مختلفی نیاز دارند تا بتوانند کارهای خود را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرند. لیفتراک دستی یکی از همان ابزارهای کارآمد ست که در انبارها مورد استفاده قرار می گیرد. آشنایی با لیفتراک دستی باعث می شود تا شما به خوبی این وسیله را شناخته  و از مزایای آن مطالع شوید. در این مطلب قصد داریم توضیحات کاملی دربارۀ لیفتراک دستی ارائه دهیم تا شما عزیزان بتوانید با خیالی راحت از این دستگاه کوچک و کاربردی صنعتی استفاده کنید.

لیفتراک دستی چیست؟

لیفتراک دستی که با نام های استاکر دستی و جک پالت دستی نیز شناخته می شود، یک ماشین صنعتی کوچک است که در حمل و نقل و بلند کردن اجسام نسبتاً سنگین به کمک انسان می آید. برای آشنایی با لیفتراک دستی ابتدا بهتر است با ساز و کار آن آشنا شوید. برای توضیح این موضوع می توانیم به طور خلاصه بیان کنیم که سیستم های هیدرولیک اساس کار لیفتراک های دستی را تشکیل می دهند.

شاید شما هم به این موضوع فکر کنید که یک لیفتراک دستی چقدر کارآمد و قدرتمند است، برای پاسخ به این پرسش باید به شما بگوییم که در خالی کرد ماشین های باری و جابه‌جایی وسایل نسبتاً سنگین که حرکت دادن آن ها برای انسان مقدور نیست، لیفتراک دستی می تواند یک کمک قابل توجه باشد؛ بنابراین همۀ انبارها به یک لیفتراک دستی نیاز دارند و همۀ افرادی که در یک انبار مشغول به کار هستند باید آشنایی با لیفتراک دستی داشته باشند تا بتواند به خوبی از آن استفاده کنند.

تعریفی از لیفتراک دستی
لیفتراک دستی و توضیح آن

آشنایی با لیفتراک دستی و نحوۀ کارکرد آن

همان طور که گفته شد اساس کار یک لیفتراک دستی سیستم های هیدرولیکی هستند. ساختار سیستم های هیدرولیکی معمولاً از یک اهرم تشکیل شده است تا به کمک آن و اجزای دیگر سیستم، بتوان نیروی دو چندان ایجاد کرد. لیفتراک دستی به گونه ای طراحی شده است که کاربر می تواند با کمترین فشار فیزیکی نیروی زیادی را به اجسام اعمال کرده و آن ها را جابه‌جا نماید.

نحوه کارکرد لیفتراک دستی
لیفتراک دستی چگونه کار می کند

آشنایی با لیفتراک دستی و انواع آن

انواع لیفتراک های دستی را معمولاً براساس دو فاکتور تعیین می کنند. اولین فاکتور مربوط به توان آن ها است، منظور از توان مقدار باری است که لیفتراک دستی توانایی جابه‌جایی آن را دارد. دومین فاکتور به قدرت لیفتراک دستی در بالا بردن اجسام باز می گردد. بعضی از انواع این دستگاه می توانند تا سه متر اجسام را از زمین فاصله دهند و در قفسه ها بگذارند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که یک انبار دارایی قفسه هایی با ارتقاع بسیار باشد. چنین انبارهایی در صورت نداشتن یک لیفتراک دستی قدرتمند توانایی چیدن اجسام را در قفسه های بالایی نداشته و در نتیجه قفسه های ردیف بالا همیشه بی استفاده خواهند ماند، زیرا نیروهای انسانی توانایی حمل بار تا این ارتفاع را ندارند و جدا از این موضوع این کار برای نیروهای انسانی بسیار خطرناک است.

کاربردهای لیفتراک دستی

برای آشنایی با لیفتراک دستی بهتر است پاسخ این پرسش که کاربرد لیفتراک دستی چیست را نیز بدهیم تا شما بتوانید با شناخت بهتری اقدام به خرید این وسیله نماید.

مهم ترین کاربرد لیفتراک دستی چیدمان قفسه ها است، با کمک این دستگاه دیگر نیاز به نیروی انسانی برای جابه‌جایی و حمل بار نبوده و از این طریق شما به نیروی کار کمتری نیاز دارید.

خالی کردن و حمل بار ماشین های باری نیز می تواند یکی دیگری از کاربردهای لیفتراک دستی به شمار بیاید که در افزایش سرعت انجام کارهای انبار بسیار اهمیت دارد.

مزایای استفاده از لیفتراک دستی

برای آن که آشنایی با لیفتراک دستی را به طور کامل توضیح دهیم، چند مورد از مزایای این وسیله را در ادامه توضیح خواهیم داد:

کاهش نیروی انسانی

این موضوع به این معنا است که شما می توانید با تعداد کمتری نیروی انسانی حجم کاری گذشته را به خوبی پیش ببرید. با کاهش نیروی انسان در هزینه های شما نیز صرف جویی خواهد شد.

افزایش ایمنی

بلند کردن اجسام سنگین توسط انسان می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد؛ بنابراین داشتن یک یا چند لیفتراک دستی می تواند از خطرات احتمالی  در انبار شما جلوگیری کند.

افزایش سرعت

حرکت دادن و بلند کردن اجسام توسط انسان کار سختی است و زمان زیادی را طلب می کند اما به کمک یک لیفتراک دستی شما می توانید با سرعت بالایی کارهای انبار خود را پیش ببرید و در زمان خود صرفه جویی نمایید.

چیدمان قفسه ها به صورت مرتب

زمانی که سختی کاری افزایش می یابد به مراتب دقت انجام آن کار نیز کاهش یافته و سبب اختلال در آن کار می شود. اگر شما به کمک یک لیفتراک دستی قفسه های انبار خود را بچینید، مطمئناً نظم بیشتری در قفسه ها مشاده کرده و در نتیجه فضای بیشتری نیز خواهید داشت، زیرا با منظم قرار دادن وسایل ها در کنار هم، فضا برای چیدن دیگر وسایل باز خواهد شد.

مزایای لیفتراک دستی
لیفتراک دستی چه مزایایی دارد
کلام پایانی

آشنایی با لیفتراک دستی به شما کمک می کند تا در وقت و نیروی انسانی انبار خود صرفه جویی کرده و در حین حال انبار منظم و مرتب تری داشته باشید. لیفتراک های دستی به شما در چیدمان قفسه ها و جابه‌جایی وسایل به شکل قابل توجهی کمک می کنند. نتیجۀ استفاده از لیفتراک دستی افزایش راندمان و بازده انبار شما خواهد بود.

سؤالات متداول

  1. آیا می توان از لیفتراک دستی برای بلند کردن هر باری استفاده کرد؟

خیر، این وسیلۀ تنها می تواند وسایلی با وزن تقریبی مشخصی را بلند کرده و حرکت دهد.

  1. آیا می توان با استفاده از لیفتراک دستی نظم بیشتری در قفسه ها ایجاد کرد؟

بله، به دلیل افزایش دقت در چیدمان قفسه ها نظم در آن ها نیز افزایش می دهد.

  1. آیا با کمک یک لیفتراک دستی می توان خطرات را کاهش داد؟

بله، با استفاده از این وسیله می توانید خطراتی که نیروی انسانی را در بلند کردن اجسم سنگین تهدید می کند، کاهش دهید.

  1. اساس کار استاکر های دستی چیست؟

این دستگاه های صنعتی کارآمد به کم یک سیستم هیدرولیک کار خود را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *