همانطور که در مقاله های قبلی درباره لیفتراک توضیح دادیم، میدانید که این دستگاه یکی از ماشین آلات سنگین برای عملیات انبارداری بوده و در این راستا، کاربردهای گوناگونی را از خود نشان می دهد. حدود یک قرن از ورود لیفتراک به بازار، گذشته و با مرور زمان، ویژگی ها و کارایی های جدیدی را پیدا کرده است‌. به طور کلی، هفت کلاس لیفتراک وجود دارد و بایستی اپراتورها مجوز استفاده از هر یک کلاس های مورد استفاده را داشته باشند. طبقه بندی لیفتراک ها بر اساس مواردی مانند کاربرد، نوع سوخت و خصوصیات لیفتراک ها صورت می پذیرد. لازم است که در هنگام خرید لیفتراک به تمامی این فاکتورها دقت نموده و با کلاس های مختلف لیفتراک آشنا شوید‌. زیرا در صورت آشنایی با آنها، میتوانید لیفتراک مناسب خود را خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی 7 کلاس مختلف لیفتراک بپردازیم. همراه ما باشید.

آشنایی با هفت کلاس لیفتراک

آشنایی با انواع مختلف کلاس های لیفتراک و چگونگی کاربرد و ویژگی های آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در زمان تهیه لیفتراک، به شما کمک شایانی خواهند کرد. در ادامه به معرفی کلاس های مختلف دستگاه می پردازیم تا به معرفی 7 کلاس مختلف لیفتراک پی ببرید.

لیفتراک های مختلف
انواع لیفتراک

کلاس ۱: لیفتراک های برقی

لیفتراک های برقی دارای لاستیک های کوسن و پنوماتیک می باشند. کاربرد لاستیک های کوسن در مصارف داخلی و برای سطوح صاف است. ولی لاستیک های پنوماتیک در فضای باز و غیربارانی کاربرد دارد. پس میتوان گفت که از لیفتراک برقی در مواقع غیربارانی استفاده می شود و کاربردش در آب و هوای مطلوب است. همچنین لیفتراک های برقی مجهز به باتری های صنعتی هستند که برای کنترل عملکرد و بلندکردن، کنترل گرهای موتور ترانزیستور به کار می روند. تنوع زیادی از لیفتراک برقی در بازار وجود دارد که از بارگیری در انبار تا ذخیره کالا، مورد استفاده قرار می گیرند.

کلاس ۲: لیفتراک های باریک

از این نوع لیفتراک، شرکت هایی استفاده می کنند که به انجام فعالیت هایشان در یک راهروی باریک می پردازند. درنتیجه آن، حداکثر استفاده از فضای ذخیره سازی برایشان فراهم می شود. پس از جمله مزایای لیفتراک های باریک این است که فضای اشغال شده را به حداقل می رسانند که درواقع هدف از تولید و طراحی آن، بهبود سرعت و کارایی می باشد. پس در تفاوت بین کلاس های مختلف لیفتراک و مقایسه این مدل با انواع دیگر، بایستی بگوییم که لیفتراک های دیگر قادر به انجام وظایف لیفتراک باریک نمی باشند. زیرا این لیفتراک توانایی کار در مکان های باریک را دارد. 

کلاس ۳: لیفتراک های دستی

همانطور که از نام این لیفتراک مشخص است، کنترلشان به صورت دستی می باشد. اپراتور با قرار گرفتن در جلوی لیفتراک، به کنترل بالابر با استفاده از فرمان اقدام می کند. درواقع اپراتور با حرکت دادن فرمان از یک سمت به سمت دیگر، سبب هدایت دستگاه می شود. همچنین لیفتراک دستی مجهز به باتری می باشند که باتری های صنعتی در ظرفیت های پایین این دستگاه به کار می روند.

کلاس ۴: کامیون های موتور احتراق داخلی با لاستیک های کوسن

لیفتراک ها در کلاس ۴ به این نوع دستگاه، منتهی می شوند. کاربرد لیفتراک های کلاس ۴ در فضای خشک و صاف می باشد. این دستگاه بارهای پالت دار را به داخل، بارگیری نموده و در خروج از حوزه بارگیری و منتقل نمودن آنها به مخل نگهداری به کار می روند.

کلاس ۵: کامیون های موتور احتراق داخلی با لاستیک های پنوماتیک

اگر قصد خرید لیفتراکی را دارید که بتوان از آن هم در فضای داخل و هم بیرون و برای هر نوع فعالیتی استفاده کرد، لیفتراک کلاس ۵ بهترین انتخاب می باشد. همچنین این نوع لیفتراک ها مجهز به موتور احتراق داخلی بوده و هدف از طراحی آنها استفاده با سیستم های بنزین، دیزل و سوخت طبیعی گاز فشرده و… می باشد.

کلاس ۶: لیفتراک های ترکیبی از موتور الکتریکی و احتراق داخلی

همه کاره بودن یکی از ویژگی های بارز لیفتراک های کلاس ۶ است که در تفاوت بین کلاس های مختلف لیفتراک، این امر کاملا مشهود می باشد. البته دانستن این نکته ضروری است که مدل های مجهز به موتور احتراق داخلی در فضای باز کاربرد دارد. مدل های موتور الکتریکی با باطری نیز در فضای داخلی به کار می رود‌.

کلاس ۷: لیفتراک های مخصوص زمین سخت و ناهموار

در نهایت به لیفتراک کلاس ۷ می رسیم که تفاوت های بسیاری با لیفتراک های دیگر دارند. هدف از طراحی این نوع لیفتراک، استفاده در فضای باز و بر روی سطوح ناهموار است که این امر به وسیله لاستیک های شناور بزرگ آن انجام می شود. همچنین به دلیل توانایی جابجایی و انتقال مواد و مصالح ساختمانی به مکان های مختلف، در پروژه ها و عملیات معماری و ساختمانی نیز کاربرد دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی نمودیم مطالب مفیدی در زمینه تفاوت بین کلاس های مختلف لیفتراک ارائه دهیم. همانطور که بیان کردیم، هفت نوع کلاس مختلف لیفتراک وجود دارد. هر یک از این لیفتراک ها با هدف خاصی و برای کاربرد مشخصی، طراحی و تولید شده اند. بنابراین بایستی قبل از خرید آن، به نیاز و فضای کاربری دستگاه توجه نموده و سپس برای خرید آن اقدام کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان ما در سایت ایران کلارک ارتباط برقرار نمایید. این سایت، فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه تولید و ارائه قطعات باکیفیت لیفتراک است که در صورت نیاز، میتوانید قطعات لیفتراک مورد نیاز خود را نیز خریداری کنید.

سوالات متداول

  • انواع کلاس های لیفتراک کدام هستند؟
    کلاس های لیفتراک به هفت نوع برقی، باریک، دستی، لیفتراک های زمین ناهموار و… تقسیم بندی می شوند.
  • طبقه بندی کلاس های لیفتراک بر چه اساسی انجام می شود؟
    طبقه بندی لیفتراک بر اساس نوع سوخت، کاربرد و ویژگی های لیفتراک انجام می شود.
  • فایده آشنایی با کلاس های لیفتراک چیست؟
    به دلیل اینکه هر یک انواع لیفتراک ها، کاربرد مختص به خود را دارند و مناسب استفاده در فضایی مشخص می باشند‌، لازم است تا قبل از خرید آن اطلاعات کافی در زمینه انواع این دستگاه کسب نمود. در غیر اینصورت لیفتراکی نامناسب با فضای کاربری تهیه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *