معرفی انواع لیفتراک و نقاط ضعف آن ها

امروزه با صنعتی شدن اکثر امور و جابجایی لوازم سنگین نیاز به ابزارهای کاربردی در این زمینه بیشتر ازقبل احساس می شود. لیفتراک  ابزاری بسیار قدرتمند است که در جابجایی لوازم سنگین کمک زیادی به افراد در صنایع مختلف می کند، در واقع لیفتراک به گونه ای طراحی شده است که با دو شاخک جلوی آن می توان به راحتی ابزار را بالا و پایین برده و جابجا کرد.

می توان لیفتراک را یک کامیون صنعتی نامید که با موتور صنعتی و دکل و شاخک هایی که دارد قادر به جابجایی بار است، با این وسیله میتوان بار را برای انبار کردن و قرار دادن روی پالت ها در انبار کالا حرکت داد و جابجا کرد. لیفتراک ها در کنار مزایای متعددی که دارند هر کدام نقاط ضعفی نیز دارند که در این مقاله قصد داریم نقاط ضعف انواع لیفتراک را برای شما بیان کنیم. به این نکته هم توجه کنید که اگر از قطعات لیفتراک مناسب استفاده کنید این نقاط ضعف را می توانید به حداقل برسانید.

لیفتراک دیزلی و نقاط ضعف آن

لیفتراک دیزلی از کاربردی ترین لیفتراک ها است که با گازوئیل کار می کند. استفاده از این لیفتراک در محیط های سرپوشیده پیشنهاد نمی شود زیرا به دلیل استفاده از سوخت گازوئیل دود زا بوده و مشکلات تنفسی ایجاد می کند اما می توان در محیط های باز از آن به راحتی استفاده کرد.

البته ناگفته نماند که در صورت استفاده از فیلتر می توان در محیط های بسته نیز از آن استفاده کرد اما به طور کلی کارگاه هایی که جابجابی بار در محیط باز دارند از این نوع لیفتراک استفاده می کنند. از نقاط ضعف لیفتراک دیزلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت بالاتر لیفتراک نسبت به نمونه های دیگر
  • هزینه سرویس و نگهداری بالاتر
  • ایجاد آلودگی صوتی
  • مشکلاتی که در تهیه سوخت وجود دارد
  • به دلیل تولید دود باعث بروز مشکلات تنفسی مخصوصا در محیط های سربسته می شود.
  • در صورت خرابی لیفتراک و روغن ریزی آن محیط را آلوده می کند.
لیفتراک دیزلی
لیفتراک دیزلی و نقاط ضعف آن

لیفتراک گازی و نقاط ضعف

لیفتراک گازی که نام دیگر آن لیفتراک ال پی جی است با گاز کار می کند و نسبت به دیگر لیفتراک ها قطعات ارزانتری دارد. این لیفتراک ها به گونه ای طراحی شده اند که در محیط های کارگاهی کوچک و سربسته قابل استفاده هستند زیرا ابعاد کوچکتر دارند و اپراتور به راحتی قادر به حرکت دادن آن در فضاهای کوچک خواهد بود.

از نقاط ضعف لیفتراک گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن هزینه سوخت سرویس و نگهداری این لیفتراک
  • این لیفتراک در سرما نیاز به ضد یخ دارد و این امر هزینه های جانبی را افزایش می دهد.
  • در صورت خالی شدن باک فقط 2 تا 20 ثانیه اخطار می دهد
  • این لیفتراک برای انبارهای مواد خوراکی مناسب نیست چون آلاینده های خروجی از آن خطرناک است.
لیفتراک گازی
لیفتراک گازی و نقاط ضعف

لیفتراک برقی و نقاط ضعف آن

لیفتراک برقی نیز از نظر ابعاد و اندازه کوچک است و می تواند در فضاهای کوچک به راحتی حرکت کند و بارها را در انبارهای کوچک جابجا کند. این لیفتراک را معمولا در فضاهعی سر بسته استفاده می کنند زیرا با نیروی الکتریکی کار می کند و آلودگی ایجاد نمی کند. پس اگر فضای شما برا استفاده از لیفتراک کوچک و بسته است به شما لیفتراک برقی را پیشنهاد می کنیم.

این لیفتراک نیز مانند دیگر لیفتراک ها در کنار مزایا نقاط ضعفی نیز دارد که در ادامه به ان اشاره می کنیم:

  • قیمت اولیه این لیفتراک بالاتر است زیرا دارای قطعات جانبی گران مانند باتری و شارژر است
  • این لیفتراک نیاز به شارژ دارد و زمانی که باطری آن در حال شارژ است نمی توان از آن استفاده کرد مگر اینکه زمانبندی طوری باشد که در زمان شارژ نیازی به استفاده از لیفتراک نباشد و یا اینکه از باطری زاپاس استفاده کنید که باعث افزایش هزینه خواهد شد.
  • اگرکارگاه به گونه ای باشد که مجبور به استفاده از لیفتراک در سطوح شیبدار هستید این امر سبب خالی شدن سریعتر شارژ باطری می شود و نیاز به باطری های بسیار قوی دارید.
  • تعمیر و عیب یابی این لیفتراک در صورت خراب شدن سخت تر است و نیاز به متخصصین با تجربه در این زمینه دارد.
لیفتراک برقی
لیفتراک برقی و نقاط ضعف آن

لیفتراک دوگانه سوز و نقاط ضعف آن

لیفتراک دوگانه سوز با بنزین و گاز کار میکند ، بعضی از آن ها نیز با گاز و برق و یا بنزین و برق کار می کنند به همین دلیل به آن دوگانه سوز می گویند. استفاده از این لیفتراک ها به دلیل اینکه آلودگی و دود کمی تولید می کنند در کارخانه های مواد غذایی و آرایشی بهداشتی پیشنهاد می شود. همچنین دوگانه سوز بودن آن نیز از مزیت های این لیفتراک به شمار می رود.

از نقاط ضعف این لیفتراک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از ضد یخ که باعث افزایش هزینه ها می شود یکی از معایب این لیفتراک است.
  • قیمت این لیفتراک تقریبا بالا است و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز بیشتر است.
  • در فصل زمستامن کارایی موتور این لیفتراک کم می شود.
  • لیفتراک دو گانه سوز با داشتن مخزن سوخت روی آن سنگینتر از دیگر لیفتراک ها است.
لیفتراک دوگانه سوز
لیفتراک دوگانه سوز و نقاط ضعف آن

در این مقاله به انواع لیفتراک و نقاط ضعف آنها اشاره کردیم، شما می توانید متناسب با فضای کارگاه خود و نوع  فعالیتی که دارید لیفتراک  مورد نظر را خریداری نمایید در واقع انتخاب لیفتراک متناسب با محیط کار باعث افزایش خروجی و کاهش هزینه خواهد شد.

سوالات متداول نقاط ضعف انواع لیفتراک

  • نقاط ضعف لیفتراک دیزلی چیست؟
    از نقاط ضعف لیفتراک دیزلی می توان به هزینه تعمیر و نگهداری، ایجاد آلودگی محیط به علت تولید دود، تامین سوخت و امکان روغن ریزی و آلوده کردن محیط اشاره کرد.
  • در محیط های کارگاهی کوچک استفاده از چه نوع لیفتراکی مناسب است؟
    لیفتراک گازی و برقی به دلیل ابعاد کوچکتر قدرت مانور و حرکت بیشتری دارند به همین دلیل در محیط های کارگاهی کوچکتر قابل استفاده هستند.
  • نقاط ضعف لیفتراک برقی چیست؟
    از نقاط ضعف این لیفتراک پرداخت هزینه بیشتر برای تامین لوازم جانبی آن مانند باطری و شارژر است و دیگر اینکه در صورت تمام شدن شارژ باطری باید منتظر ماند تا باطری شارژ شود و یا اینکه هزینه بیشتربی برای خرید باطری زاپاس پرداخت کرد.
  • کدام لیفتراک برای کارخانجات تولید مواد غذایی و آرایشی بهداشتی مناسب نیست؟
    لیفتراک دیزلی به دلیل تولید آلاینده مناسب این گونه محیط ها نیست و بهتر است از لیفتراک برقی یا دوگانه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *