فیلترهای به کار رفته در لیفتراک ها جز قسمت های مهم و اساسی در این ماشین ها می باشند که حضور آن ها در سیستم لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی فیلترها در تمامی ماشین آلات و دستگاه های مربوط به امور صنعتی نصب شده و کارکرد حیاتی را در حفظ سلامت و ایمنی این دستگاه ها بر عهده دارند.

فیلتر لیفتراک انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها وظیفه مشخصی را در سیستم ها و قطعات دستگاه ایفا کرده و از خرابی و استهلاک زودرس این ماشین ها جلوگیری به عمل می آورند.

در ادامه این مقاله از وب سایت ایران کلارک به معرفی و بررسی انواع فیلتر لیفتراک و عملکرد هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. 

انواع فیلتر لیفتراک

 فیلترهای نصب شده در لیفتراک ها شامل انواع مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • فیلتر روغن موتور لیفتراک
  • فیلتر سوخت گازوئیل لیفتراک
  • فیلتر هوای لیفتراک
  • فیلتر روغن گیربکس لیفتراک
  • فیلتر صافی بنزین لیفتراک

فیلتر روغن گیربکس

این فیلتر لیفتراک پس از گذشت مدت معینی نیاز به تعویض پیدا کرده و لازم است که در این زمان ها حتما سرویس شود. زمانی که اقدام به سرویس گیربکس لیفتراک خود می نمایید توجه داشته باشید که عوض کردن روغن گیربکس به تنهایی کارآمد نبوده و می بایست که فیلتر روغن قدیمی نیز در آورده و شستشو داده شود و یا اقدام به نصب یک فیلتر کاملا جدید نمود.

اگر این کار انجام نشود، میزان روغنی که از فیلتر لیفتراک رد می شود کاهش یافته و در نهایت منجر به استهلاک و خرابی گیربکس خواهد شد. از این رو تعویض به موقع و صحیح فیلتر روغن گیربکس می تواند تاثیر بسزایی در کارکرد صحیح آن داشته و طول عمر گیربکس را نیز افزایش دهد.

فیلتر هوا در لیفتراک

همان طور که از نام آن مشخص است، این قسمت وظیفه فیلتر کردن جریان هوای ورودی به موتور لیفتراک را بر عهده دارد و جز مهم ترین انواع فیلتر لیفتراک می باشد.

استفاده از این فیلتر باعث می شود که ناخالصی ها و ذرات خارجی موجود در هوا وارد موتور نشده و در داخل فیلتر گرفتار شوند.

علاوه بر این، فیلتر هوای لیفتراک کمک می کند که مقدار هوای وارد شده به موتور نیز تنظیم شده و از حد مورد نیاز بیش تر و یا کم تر نشود. در صورت نبود این فیلتر، امکان ایجاد خرابی و فرسودگی در موتور لیفتراک به دنبال نفوذ ذرات خارجی و گرد و غبار به قسمت های داخلی موتور نظیر سیلندرها و سوپاپ ها و پیستون ها و سایر قسمت ها وجود دارد.

فیلتر سوخت

سوخت هایی که در ماشین های لیفتراک از آن ها استفاده می شود شامل بنزین و گازوئیل می باشد که در هر دوی آن ها ممکن است ناخالصی ها و مواد خارجی و آلاینده وجود داشته باشد که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نباشند.

سیستم سوخت رسانی در دستگاه های لیفتراک جز سیستم های حساس و مهم می باشد که ورود کوچک ترین آلاینده و یا ناخالصی به آن می تواند عملکرد اجزای داخلی آن و  کل سیستم را مختل نماید.

این سیستم همچنین به آب و رطوبت حاصل از آن نیز بسیار حساس بوده و در صورت ورود آب به داخل آن می تواند عملکرد موتور را مختل کرده و قدرت آن را کاهش دهد. از انواع فیلتر لیفتراک، به کار گیری فیلتر سوخت در این سیستم باعث می شود که کلیه ذرات خارجی و ناخالصی ها از آن جدا شده و سوختی که به موتور لیفتراک رسانده می شود یک سوخت کاملا سالم و عاری از هر گونه آلودگی و ناخالصی باشد.

فیلتر روغن موتور در لیفتراک

این فیلتر از انواع فیلتر لیفتراک نیز جهت محافظت هر چه بیش تر از موتور لیفتراک و افزایش طول عمر و کارکرد آن تعبیه شده است. استفاده از فیلتر روغن موتور باعث می شود که ذرات ریز فلزی و ناخالصی های موجود در روغن گرفته شده و از ورود آن ها به داخل سیستم موتور ممانعت شود. با این کار، ذرات خارجی توانایی نفوذ به قطعات داخلی موتور را نداشته و عملکرد این اجزا شامل پیستون ها و سیلندرها و غیره نیز حفظ خواهد شد.

عملکرد فیلتر روغن موتور لیفتراک

در داخل موتور پمپ هایی قرار داده شده است که وظیفه فرستادن روغن موتور به داخل یک محفظه مشخص را بر عهده دارند. این محفظه جایی است که در آن فیلتر روغن موتور نصب شده است.

در قسمت بالایی این فیلتر تعدادی سوراخ قرار داده شده است تا از طریق آن ها روغن موتور به داخل فیلتر راه پیدا کرده و عملیات تصفیه آن انجام گیرد. برای این که سایر آلاینده های موجود در محیط خارج نتوانند به داخل سیستم راه پیدا کنند، بر روی این فیلتر لیفتراک یک دریچه قرار گرفته است تا اجازه ورود آلاینده ها به محیط داخلی را نداده و آن ها را به بیرون براند. تنها روغن موتور است که می تواند از طریق این دریچه وارد شده و به فیلتر راه پیدا کند.

با عبور روغن موتور از این دریچه با فیلتر روغن مواجه خواهد شد که ساخته شده از سلولز و الیاف مصنوعی می باشد. زمانی که روغن موتور از این فیلترها عبور می کند کلیه آلودگی ها و ناخالصی ها و ذرات خارجی از آن جدا شده و کاملا پاکسازی خواهد شد.

حال این روغن تمیز از راه سوراخ های قرار گرفته در قسمت مرکزی به استوانه میانی راه پیدا می کند و در این قسمت جمع می شود. تمامی روغن هایی که در این ناحیه جمع شده اند از بالای فیلتر خارج شده و به سمت موتور راه پیدا می کنند تا بتواند وظیفه خود را به انجام رسانند.

سخن آخر

فیلترهای به کار رفته در لیفتراک جز قسمت های بسیار مهم این دستگاه ها می باشند که وظیفه سالم نگه داشتن موتور و قطعات داخلی آن و سایر قسمت های سیستم لیفتراک ها را بر عهده دارند.

انواع فیلتر لیفتراک شامل فیلتر روغن موتور، روغن گیربکس، فیلتر هوا، سوخت گازوئیل و صافی بنزین است که وجود هر کدام از آن ها در جای خود برای عملکرد صحیح و بلند مدت موتور ضروری می باشد.

سوالات متداول انواع فیلتر لیفتراک

  • وظیفه فیلتر هوا لیفتراک چیست؟
    این قسمت وظیفه فیلتر کردن هوای وارد شده به موتور و جلوگیری از نفوذ آلاینده ها و ذرات خارجی به آن را دارد.
  • قیمت فیلتر لیفتراک چقدر است؟
    فیلتر لیفتراک بر اساس نوع فیلتر و مدل آن می تواند قیمت های متنوعی داشته باشد که می توانید آن ها را در این سایت مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *