لیفتراک یکی از مهم ترین وسایل نقلیه در صنعت و انبارداری است که وظیفه آن بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین می باشد بنابراین عملکرد آن ها بسیار مهم است،سعی داریم در این مطلب برخی  تاثیرات استفاده از لوازم یدکی نامناسب بر عملکرد لیفتراک را برای شما بازگو کنیم تا با آشنایی با صدمات و خطرات این موضوع در تهیه لوازم یدکی برای آن دقت بیشتری به عمل آورده و در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید.

این ماشین صنعتی نسبتا کوچک از قطعات ریز و درشتی تشکیل شده که امکان خرابی هریک از آن ها وجود دارد بنابراین در هنگام استفاده از آن باید به عملکرد آن دقت کرد تا در صورت کاهش کارایی آن بتوان به خرابی آن پی برد.

آشنایی با برخی از اثرات بکارگیری قطعات یدکی نامناسب بر عملکرد لیفتراک

شاید در نگاه اول این ماشین آلات صنعتی نیاز به نگهداری خاصی نداشته باشند اما این ماشین کوچک صنعتی از حساسیت ها و ظرافت های خاصی برخوردار هست که تنها با دقت به آن ها می توان انتظار بهترین عمکرد را از آن داشت که یکی از آن ها استفاده از لوازم یدکی مطلوب است.

لیفتراک ها از قطعات مختلفی ساخته شده اند یکسری از قطعات خارجی هستند مانند بدنه،کابین،اهرم بالابر و… و یکسری قطعات داخل موتور بکار رفته اند مانند رادیاتور،گیربوکس،فیلتر روغن و هوا،سیلندر و…که خرید جایگزین برای هر یک از آن ها نیازمند صرف وقت و هزینه است.

استفاده از لوازم یدکی نامناسب ممکن است باعث کاهش کارایی ،دقت  و عمر مفید لیفتراک شده و خسارت های جبران ناپذیری برای دستگاه و افراد در ارتباط با آن و تجهیزات اطراف آن ایجاد کند و سبب تحمیل هرینه های اضافی به کارفرما شود در نتیجه پیشنهاد می شود همیشه از لوازم یدکی اصیل و معتبر استفاده کنید و همیشه مراقب تعویض و نگهداری آن ها باشید چون هرچه زودتر به مشکل آن پی ببرید ممکن است هزینه کمتری صرف تعمیرات آن بکنید.

لوازم لیفتراک
بکارگیری قطعات یدکی نامناسب بر عملکرد لیفتراک

در ادامه به توضیح چند مورد از تاثیرات استفاده از لوازم یدکی نامناسب بر عملکرد لیفتراک میپردازیم :

کاهش عمر لوازم یدکی

استفاده از لوازم یدکی بی کیفیت سبب کاهش عمر قطعات و لوازم دیگر شده که این موضوع خود باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری میشود.در نتیجه علاوه بر احتمال خسارت های جبران ناپذیر هزینه های کلانی را ایجاد می کند.

بطور مثال استفاده از روغن هایی با درجه کیفیت پایین سبب  آسیب به سیستم های هیدرولیکی و موتور شده و از عمر لیفتراک کم می کند در نتیجه ممکن است در بازه زمانی کوتاهی نیاز به خرید ماشین لیفتراک جدیدی پیدا بکنید.

کاهش راندمان و عملکرد

یکی از تاثیرات استفاده از لوازم یدکی نامناسب بر عملکرد لیفتراک کاهش راندمان دستگاه بوده بطور مثال استفاده از لاستیک هایی با درجه کیفیت نامطلوب سبب کاهش قدرت کشش و کاهش سرعت لیفتراک میشود،کاهش سرعت ماشین آلات به معنای کاهش خدمات آن ها در نتتجه کاهش سرعت پیشرفت کار در طول یک روز می باشد.

به عنوان مثال استفاده از باتری های بی کیفیت علاوه بر کاهش توان لیفتراک،طول عمر کمتری دارند و زودتر از باتری های استاندارد موجود در بازار نیاز به تعوبض پیدا میکنند.

خطرات ایمنی

استفاده از لوازم یدکی غیر استاندارد مانند لنت های ترمز بی کیفیت  می تواند باعث بروز خطراتی مانند افزایش فاصله زمانی ترمز کردن تا متوقف شدن لیفتراک شود که خود ممکن است علاوه بر صدمه زدن به دستگاه باعث بروز خطراتی برای راننده، دیگر افراد در محیط پیرامون و حتی تجهیزات محیط  اطراف  لیفتراک  شود.

افزایش مصرف سوخت

از قطعات مهم و اصلی در لیفتراک ها می توان به سیلندر،سر سیلندر،پیستون ها،والف ها و جرقه زن اشاره کرد که بی کیفیت بودن هر یک از آن ها باعث صدمه به بقیه و در نتیجه صدمه به موتور لیفتراک می شود،اما از دیگر تاثیرات استفاده از لوازم یدکی نامناسب برعملکرد لیفتراک افزایش مصرف سوخت،ناقص سوختن و در نتیجه ایجاد آلودگی هوا می باشد که از نکات مورد اهمیت در دنیای آلوده امروز می باشد.

صرفه جویی اقتصادی

از گذشته های دور تا دنیای ماشینی امروز دریافت خدمات مطلوب و با کیفیت در گرو پرداخت هزینه های بیشتری بوده است اما آیا پرداخت این هزینه ها کاری اقصادی و به صرفه است؟

جواب شما هم حتما بله است زیرا باید به مدت ها بعد فکر کرد زمانی که با استفاده از قطعات با کیفیت دیگر نیازی به تعویض زود هنگام قطعه پیدا نخواهید کرد و یا با استفاده از قطعات با کیفیت به لوازم دیگر آسیب وارد نکرده اید.

نتیجه گیری

به طور کلی استفاده از لوازم یدکی استاندارد می تواند سبب بالا رفتن عمر دستگاه،بهبود عملکرد و کاهش هزینه های  تعمیرات و نگهداری شود اما باید توجه داشت قطعاتی با درجه کیفیت بالا و مطابق با استاندارد های تعیین شده به مراتب قیمتی بالاتری نسبت به  قیمت لوازم یدکی بی کیفیت دارند.

همچنین برای تعویض لوازم یدکی احتیاج به تکنسین های آمورش دیده وماهر است که خود مستلزم پرداخت هزینه می باشد پس هرچه فواصل تعویض به دلیل استفاده از قطعات با کیفیت بیشتر باشد در این امر بیشتر صرفه جویی شده است.

سوالات متداول

  1. آیا لوازم یدکی بی کیفیت سبب آسیب به قطعات دیگر می شود؟
    بله چون در ماشین آلات قطعات بر عملکرد هم تاثیر می گذارند
  2. آیا استفاده از لوازم یدکی استاندارد سبب افزایش هزینه ها خواهد شد؟
    قطعات استاندارد به مراتب گران تر هستند اما فواصل تعویض آن ها طولانی تر است و همچنین به قطعات دیگر آسیب وارد نمیکنند در نتیجه بطور کلی از نظر اقتصادی  به صرفه تر هستند.
  3. آیا تاثیرات استفاده از لوازم یدکی نامناسب بر عملکرد لیفتراک قابل جبران می باشد؟
    در بعضی موارد قابل جبران نبوده و هزینه زیادی را بر کارفرما تحمیل می کند.
  4. آیا استفاده از قطعات غیر استاندارد تاثیری در آلودکی هوا دارد؟
    بله هر وسیله ای که سوخت های فسیلی را بصورت ناقص بسوزاند آلایندگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *