شناخت قسمت های مختلف لیفتراک کمک می کند که همه همکاران برای استفاده مؤثر از تجهیزات و شناسایی انواع قطعات لیفتراک، آگاهی های لازم را داشته باشند. حال در این مقاله قصد داریم تا به تفصیل درباره انواع قطعات لیفتراک به توضیح بپردازیم.

همه چیز درباره انواع قطعات لیفتراک

لیفتراک ها دارای قطعات متحرک زیادی هستند که به لیفتراک اجازه می دهد تا به درستی کار کند. درک اصطلاحات قطعات و آناتومی یک لیفتراک برای ارتباط موثر با دیگران در حین کار مهم است. در اینجا برخی از ویژگی ها و قطعات اساسی که آناتومی یک لیفتراک را تشکیل می دهند، آورده شده است.

اصطلاح MAST (دکل) چیست؟

دکل لیفتراک تکیه گاه عمودی برجسته ای است که امکان بالا و پایین بردن بارها را فراهم می کند. برای اکثر لیفتراک ها، دکل به سمت جلوی لیفتراک و مستقیماً در خط دید اپراتور لیفتراک طراحی شده است. دکل‌های لیفتراک دارای بخش‌های مختلفی هستند که کالسکه لیفتراک را همراه با شاخک‌ها بالا یا پایین می‌آورند. این شامل:

  •   دوبلکس: دو بخش دکل
  •   تریپلکس: سه بخش دکل
  •   چهار: چهار بخش دکل
دکل لیفتراک
نمایی از دکل لیفتراک

هنگام انتخاب یک لیفتراک، مهم است که با ویژگی ها و اصطلاحات مختلف دکل لیفتراک آشنا شوید:

ارتفاع بالابر دکل

ارتفاع بالابر آزاد به شما این امکان را می دهد لیفتراک را انتخاب کنید که برای رفع نیازهای خاص برنامه های شما طراحی شده است.

سیلندر بالابر

سیلندر بالابر لیفتراک ، حرکت عمودی دکل یا بالا و پایین بردن کالسکه لیفتراک و شاخک ها را نیرو می دهد. سیلندر بالابر به طور کلی دارای نیروی هیدرولیکی است و یک سیلندر هیدرولیک تک اثره است، به این معنی که در یک جهت هل می دهد.

سیلندر شیب

مشابه سیلندر بالابر، سیلندر شیب حرکت را برای اهداف عملیاتی کنترل می کند. تفاوت اصلی این است که سیلندر شیب حرکت شیب کالسکه و زاویه چنگال ها را نسبت به زمین کنترل می کند.

مونتاژ کالسکه لیفتراک

کالسکه سکویی است که در جلوی دکل لیفتراک قرار دارد و برای نصب اجسامی که باید توسط دکل کنترل شوند استفاده می شود. این قسمت شامل شاخک های لیفتراک، پشتی بار و سایر ویژگی های یک لیفتراک است که مستقیماً با بارها در تماس هستند.

چنگال ها

شاید بارزترین قطعات کامیون دستی، خود چنگال ها باشند که به نام تینز نیز شناخته می شوند. از چنگال های لیفتراک برای برقراری تماس مستقیم با بار برای حمل و نقل استفاده می شود. آنها به واگن لیفتراک متصل می شوند و برای حمل بار از پایین طراحی شده اند. چنگال لیفتراک در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. طیف گسترده ای از انواع چنگال برای کاربردهای مختلف وجود دارد. چنگال های استاندارد ITA رایج ترین نوع چنگال های لیفتراک هستند، اما آنها نیز در عرض ها، طول ها و شکل های مختلف وجود دارند.

تکیه گاه پشتی

پشتی لیفتراک سطح دیگری را در اختیار اپراتور قرار می دهد تا بار را روی آن قرار دهد و به کالسکه متصل می شود. این امر به جلوگیری از لغزش بار به سمت عقب به سمت اپراتور لیفتراک در هنگام بلند کردن کمک می کند. پشتی لیفتراک همچنین به محافظت از دکل لیفتراک و اجزای دکل در برابر آسیب رساندن به بار کمک می کند.

استفاده از پشتی باری که برای لیفتراک طراحی شده است بسیار مهم است. همچنین مهم است که هرگز پشتی را قبل از کار با لیفتراک برای ایمنی خود و همچنین سلامت لیفتراک خارج نکنید.

وزنه تعادل

وزنه تعادل وزنی است که روی لیفتراک نصب می شود تا به جبران وزنی که توسط لیفتراک بلند می شود کمک کند. این به پایدار ماندن لیفتراک در طول عملیات بلند کردن و سفر کمک می کند. لیفتراک ها با حداکثر ظرفیت حمل با استفاده از وزنه تعادل برای تعادل طراحی شده اند، بنابراین دانستن ظرفیت حمل در نظر گرفته شده برای لیفتراک بسیار مهم است.

وزنه های تعادل لیفتراک احتراق داخلی ، در سمت عقب لیفتراک یا در طرف مقابل شاخک ها قرار دارند. برای بالابرهای الکتریکی، باتری به عنوان وزنه تعادل عمل می کند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه لیفتراک که بسته به نوع لیفتراک می تواند شامل یک موتور یا باتری باشد. لیفتراک ها می توانند برقی (باطری)، دیزلی، گازی یا پروپان باشند. برای لیفتراک های احتراق داخلی، موتور معمولاً در پشت لیفتراک، زیر صندلی قرار می گیرد. لیفتراک های دارای پروپان اغلب برای دسترسی آسان تر، مخزن را در خارج نصب می کنند.

لاستیک ماشین

همه لیفتراک ها برای کار کردن به لاستیک نیاز دارند، اما نوع لاستیک ها و چیدمان لاستیک ها روی لیفتراک می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. لیفتراک هایی که از چهار تایر استفاده می کنند، قادر به بلند کردن بارهای سنگین هستند و برای بسیاری از موارد قابل استفاده هستند. لیفتراک های سه چرخ برای محیط های داخلی که فضا محدود است و توانایی چرخش و مانور موثر مهم است ایده آل هستند.

دو نوع اصلی لاستیک از انواع قطعات لیفتراک

  • تایرهای بالشتکی

معمولاً برای لیفتراک هایی است که در جایی که سطوح صاف و یکدست هستند، استفاده می شود. لاستیک‌های بالشتکی معمولاً ارزان‌تر و نگهداری از آن ها آسان‌تر است، اما فاقد لاستیک‌های بادی کششی هستند. لیفتراک های تایر کوسن در انبارها و سایر محیط های داخلی که شعاع های چرخشی کوچک لازم است ایده آل هستند.

  • لاستیک‌های بادی

لیفتراک‌های تایر بادی معمولاً برای کار در فضای باز استفاده می‌شوند، جایی که سطوح می‌توانند ناهمواریا متغیر باشند. لاستیک های بادی شباهت بیشتری به لاستیک های خودروی شما دارند و در برخورد با سطوح غیر سنگ فرش و زمین ناهموار بهتر هستند. لاستیک‌های بادی می‌توانند ، به این معنی که با هوا پر شده‌اند یا تایرهای بادی جامد، به این معنی که کاملاً از لاستیک جامد ساخته شده‌اند باشند.

لاستیک لیفتراک
لاستیک یکی از قطعات لیفتراک

معرفی انواع چرخ لیفتراک

  • چرخ های محرک

چرخ‌های محرک نیروی لازم برای حرکت لیفتراک را فراهم می‌کنند و اغلب بزرگ‌تر از چرخ‌های فرمان هستند، زیرا وظیفه تحمل مقدار زیادی جرم را در حین کار بر عهده دارند.

  • چرخ فرمان

چرخ‌های فرمان عموماً در قسمت عقب لیفتراک قرار دارند و هدایت لیفتراک را تسهیل می‌کنند. کنترل حرکت لیفتراک با استفاده از  چرخ های عقب آسان تر است.

کابین اپراتور

کابین لیفتراک بسته به مدل لیفتراک می تواند باز یا بسته باشد. این فضای لیفتراک است که در آن اپراتور لیفتراک کامیون را کنترل و راه اندازی می کند. کابین شامل انواع کنترل ها و اجزای عملیاتی لیفتراک و ویژگی هایی است که برای مانور و دستکاری لیفتراک استفاده می شود. پدال‌های ترمز، فرمان، کنترل‌های دکل، پدال‌های شتاب، پدال‌های اینچ، ترمز دستی، اهرم‌ها را هم شامل می شوند ا اما محدود به این موارد نیستند.

کابین اپراتور
کابین اپراتور لیفتراک

صندلی اپراتور

در صورت استفاده از لیفتراک نشسته، صندلی در کابین اپراتور قرار می گیرد. برخی از لیفتراک ها به گونه ای طراحی شده اند که دارای پایه اپراتور باشند. چه از یک لیفتراک نشسته یا ایستاده استفاده کنید، مهم است که اپراتور لیفتراک در مکانی که توسط دفترچه راهنمای عملیات و تعمیر و نگهداری برای آن لیفتراک خاص مناسب تشخیص داده شده است، نشسته یا ایستاده باشد.

فرمان اپراتور

فرمان اپراتور حرکت چرخ های عقب یا چرخ های فرمان لیفتراک را کنترل می کند. برخی از فرمان‌ها دارای یک دستگیره به چرخ هستند تا امکان چرخش سریع‌تر را فراهم کند.

اهرم ها

اهرم های مختلفی در جلوی صندلی تعبیه شده است که حرکت دکل و شاخک ها را کنترل می کند. این اهرم های لیفتراک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •     اهرم شیب – زاویه دوشاخه ها را نسبت به زمین کنترل می کند.
  •     اهرم بالابر – ارتفاع شاخک ها را کنترل می کند.
  •     اهرم تعویض جانبی – حرکت افقی کالسکه را کنترل می کند.

پلاک رتبه بندی یا پلاک ظرفیت

پلاک ظرفیت در جلوی لیفتراک قرار دارد و اطلاعات دقیقی را در مورد لیفتراک به اپراتورها می گوید. این قسمت شامل ظرفیت حمل ، مدل، ارتفاع بالابر، درجه شیب به جلو و عقب، عرض آج، اطلاعات تایر و سایر اطلاعات ایمنی خواهد بود. برای همه اپراتورهای لیفتراک مهم است که قبل از کار با لیفتراک، اطلاعات روی رتبه یا پلاک ظرفیت را بخوانند و درک کنند.

حفاظ سقفی

حفاظ سقفی یکی از ویژگی های مهم ایمنی لیفتراک است. هدف محافظ سقفی کمک به محافظت از اپراتور در صورت افتادن اشیا یا شی بر روی کابین لیفتراک است. لیفتراک ها برای کمک به حداقل رساندن احتمال سقوط اجسام، از بار، در بالای حفاظ سقفی طراحی شده اند. با این حال، عواملی مانند ضربه‌های تصادفی یا بارهای نادرست می‌توانند منجر به افتادن یک شی در بالای کابین لیفتراک شوند. همیشه بارها را به درستی ایمن کنید و قبل از بلند کردن هر بار از دستورالعمل های راهنمای اپراتور پیروی کنید.

سخن آخر

همانطور که قبلا ذکر شد، مدل‌های لیفتراک متفاوتی طراحی شده‌اند و همه آناتومی‌های لیفتراک شامل تمام ویژگی‌های مختلف از انواع قطعات لیفتراک ذکر شده در بالا نیستند. برای اطلاعات بیشتر، با مرکز معتبر فروش قطعات لیفتراک ایران کلارک تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنند.

سوالات متداول معرفی انواع قطعات لیفتراک

  • مهمترین قطعه لیفتراک کدام قسمت آن است؟
     مهمترین بخش لیفتراک اپراتور است.

  • Tynes در لیفتراک چیست؟
    چنگال های لیفتراک که اغلب به آنها تاین (Tine) گفته می شود، بخشی جدایی ناپذیر از هر لیفتراک هستند.
    آنها برای پشتیبانی، بلند کردن و حمل تمام بارها استفاده می شوند. اطمینان از اینکه تایرهای لیفتراک شما در شرایط خوبی هستند و
    به درستی برای بلند کردن بار مورد نظر رتبه بندی شده اند، برای ایمنی کارگران ضروری است.

یک دیدگاه در معرفی انواع قطعات لیفتراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *