اگر به دنبال خرید لیفتراک برای نخستین بار ، یا گسترش ناوگان حمل بار خود هستید ، ممکن است از خود بپرسید کدام نوع لیفتراک پاسخگوی نیازهای شماست؟ لیفتراک ها دارای انواع مختلف دیزلی ، گاز سوز ، بنزینی ، دوگانه و برقی هستند. هر کدام از آن ها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. بنابراین انتخاب شما در نهایت به اولویت‌ها بستگی دارد.انتخاب بین انواع لیفتراک در نهایت بسته به محیط کار و ترجیحات شخصی شما متفاوت خواهد بود.در ادامه با یکی از انواع لیفتراک ، یعنی لیفتراک دیزلی آشنا می شویم.

لیفتراک دیزلی : قدرتمند و کم استهلاک
لیفتراک دیزلی : قدرتمند و کم استهلاک

نگاهی مختصر بر لیفتراک های دیزلی

لیفتراک ها ابزار ارزشمندی برای حمل بارهای حجیم و سنگین از نقطه ای به نقطه ی دیگر هستند. در یک فروشگاه مواد غذایی، یا یک انبار و یا هر جای دیگری که باشید، مشاهده می کنید که لیفتراک ها بخش مهمی از شغل شما را تشکیل می دهند. آنها شما را قادر می سازند تا بارهای سنگین را در مسافت های کوتاه با سرعت و کارایی بسیار بالا جا به جا کنید.

لیفتراک های دیزلی یکی از سرسخت ترین ماشین های صنعتی در دنیای حمل بار هستند. این لیفتراک ها با سوخت دیزل(گازوئیل) کار می کنند و معمولاً به عنوان بزرگترین نوع لیفتراک ها شناخته می شوند.

این وسایل نقلیه بادوام در درجه اول برای استفاده در فضای باز طراحی شده اند. لیفتراک های دیزلی در شرایط دشوار و خشن، مانند محیط های مرطوب و پر گرد و غبار و زمین های ناهموار عملکرد مطلوبی دارند.بطور کلی لیفتراک های دارای موتور احتراق داخلی به لطف داشتن شاسی محکم ، از جمله کارآمدترین و بادوام ترین لیفتراک ها هستند.

بنابراین ،اکر به دنبال یک راه حل مناسبو قدرتمند برای محیط های خشن هستید، این گروه از لیفتراک ها ، پاسخ مناسبی برای شما هستند. در صنایع فلزات و خودرو، در بخش بازیافت، در عملیات راهسازی، در فرودگاه ها و بنادر، برای جابجایی محموله در صنعت ساختمان، و همچنین در فروشگاه های بزرگ ابزار و مراکز تولیدات کشاورزی و همچنین برای حمل و نقل بار در فضای باز لیفتراک های دیزلی مناسب ترین راه حل هستند.

 

نگاهی مختصر بر لیفتراک های دیزلی
نگاهی مختصر بر لیفتراک های دیزلی

با توجه به مصرف گازوئیل و انتشار گازهای گلخانه ای ، استفاده از این لیفتراک ها در مناطق سرپوشیده با محدودیت هایی مواجه است.البته در صورت داشتن تهویه ی مناسب در محل و استفاده از فیلترهای مخصوص ذرات معلق و دوده می توان برای مدت کوتاهی از آن ها در فضاهای بسته نیز استفاده کرد.

مزایا و معایب لیفتراک های دیزلی

مزایا و معایب لیفتراک های دیزلی چیست؟ همانطور که در بالا اشاره شد ، هر گروه از لیفتراک ها ، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.در ادامه بطور خلاصه با نقاط ضعف و قوت این گروه از لیفتراک ها آشنا می شویم.

مزایا

  • تعمیر و نگهداری آسان : موتورهای دیزلی به دلیل طول عمر و دوام معمولاً نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری نسبت به انواع دیگر لیفتراک ها دارند.
  • بازار دست دوم مناسب : به دلیل قدرت و کارایی و همچنین دوام موتورهای دیزل، این گروه از لیفتراک ها فروش بهتری نسبت به سایر انواع کارکرده لیفتراک ها دارند.
  • گشتاور بالا: موتورهای دیزلی دارای گشتاور بسیار بیشتری نسبت به موتورهای گازی و الکتریکی هستند. این ویژگی به آنها اجازه می دهد که عملیاتی مانند بلند کردن بارهای سنگین ، بالا رفتن از سطوح شیب دار و شتاب گرفتن را بهتر از سایر انواع لیفتراک ها انجام دهند.
  • قیمت سوخت: سوخت دیزل به طور قابل توجهی ارزان بوده و این امر باعث می شود در طول زمان در هزینه شما صرفه جویی شود.
  • دید بهتر: در اکثر انبارها، توانایی دیدن محیط اطراف و حرکت با لیفتراک در فضاهای تنگ فوق العاده مهم است. لیفتراک های دیزلی معمولاً دید بیشتری را به عقب نسبت به سایر انواع لیفتراک دارند.

معایب

  • هزینه ی تعمیر : اگر چه گفته شد موتورهای دیزلی دارای استهلاک پایین تری نسبت به رقبای خود هستند ، ولی در صورت خرابی، هزینه ی تعمیر بالاتری دارند.
  • اثرات زیست محیطی: گازوئیل یک سوخت فسیلی است، به این معنی که موتورهای دیزلی مقادیر قابل توجهی دی اکسید کربن را در جو آزاد می کنند.
  • سر و صدا: لیفتراک های دیزلی بیشترین سر و صدا را در مقایسه با سایر انواع لیفتراک ها دارند.
  • رسوب گازوئیل : یکی از رایج ترین مشکلات موتورهای دیزلی ، رسوب گازوئیل روی قسمت های مختلف موتور است.این مساله در مورد لیفتراک های گازسوز بسیار کمتر و در لیفتراک های برقی مشاهده نمی شود.

نکات مهم در رابطه با نگهداری از لیفتراک های دیزلی

لیفتراک های دیزلی مانند دیگر وسایل موتوری ،ممکن است دچار ایرادات و خرابی هایی شوند. با انجام موارد زیر می توانید تا حد زیادی از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

  • باک لیفتراک را تا حد امکان پر از سوخت نگه دارید ، و همیشه مراقب باشید که بطور کامل خالی نشود.
  • بطور روزانه سطح آب و روغن را چک کنید .
  • به چراغ های هشدار توجه کنید و مطمئن شوید که سیستم برق لیفتراک شما کار می کند.
  • برای جلوگیری از ایجاد مشکل، لیفتراک را به مدت طولانی بدون استفاده نگذراید و در فواصل زمانی مشخص دستگاه را روشن کنید.
  • اگرچه لیفتراک های دیزلی برای استفاده در فضای باز طراحی شده اند ، ولی بهتر است در صورت عدم استفاده در یک فضای سرپوشیده و مناسب نگهداری شوند.رها کردن لیفتراک در شرایط سخت و سرد به مدت طولانی ، باعث فرسوده شدن دستگاه می شود.
  • از داغ شدن موتور لیفتراک در شرایط گرما و اعمال فشار بیش از حد به موتور دستگاه خودداری کنید.
  • تمیز نگه داشتن لیفتراک می تواند تا حد زیادی از وقوع خرابی ها جلوگیری کند. این امر به ویژه برای لیفتراک هایی که در زمین های ناهموار،محیط های پر گرد و غبار و شرایط سخت و خشن استفاه می شوند ، صادق است.
  • استفاده از ضد یخ را فراموش نکنید.
  • برای گرم شدن موتور در هوای سرد ،پس از روشن کردن، لیفتراک را چند دقیقه در حالت سکون نگه دارید.
  • تعمیر و انجام سرویس های برنامه ریزی شده. با انجام بررسی های روزانه و ماهانه و سرویس های دوره ای شش ماهه می توانید نیاز به تعمیرات بعدی را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

پرسش های متدوال لیفتراک دیزلی

اگر لیفتراک دیزلی شما دچار مشکل شد، چه باید کرد ؟ نخستین گام برای رفع این مشکل ، تامین قطعات یدکی اورجینال با قیمت مناسب است.شرکت ایران کلارک با داشتن کادر مجرب ، آماده ی ارائه ی مشاوره ی تخصصی و تامین و ارسال قطعات یدکی به سراسر کشور است.

قطعات یدکی لیفتراک دیزلی
قطعات یدکی لیفتراک دیزلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *